Kanta-Häme

Kaurialasta kajahtaa

 

Hämeenlinnan kaupunki valmistelee Kaurialaan kaavarunkoa asuntorakentamiselle. Alueen yrittäjät ovat ihmeissään, koska harva edes harkitsee hyvältä kauppapaikalta siirtymistä.
 
 
Hämeenlinnan kaupunki on vuosikymmeniä pohtinut Kaurialan pienteollisuusalueen muuttamista jossakin vaiheessa asuntovaltaiseksi alueeksi. Pitkään muhinut hanke sai vauhtia, kun Kirstulan Sunny Car Center -autotalohankkeen amerikkalainen sijoittaja asetti investointiensa ehdoksi Kaurialan kaavamuutoksen. Tällä hetkellä kaavarungon valmistuminen on loppusuoralla.
 
Hämeenlinnan Maatalous ja Kone -liikkeen yrittäjät osallistuivat alueen tulevaisuutta koskevaan yleiseen tiedotustilaisuuteen reilu vuosi sitten.
 
– Yleisötilaisuudessa kaavahankkeella oli voimakas vastustus ja siitä jäi sellainen fiilis, ettei täältä kukaan halua lähteä, Marjut Ollikainen kertoo.
 
– Meille vakuutettiin, ettei kaupunki pysty pakkolunastamaan tontteja ja se oli helpottava tieto. Sen jälkeen asiaa ei ole kummemmin mietitty.
 
Eino Leinon kadulla toimivat yrittäjät ihmettelevät, ettei hankkeen tiimoilta ole sen koommin otettu heihin kaupungin suunnalta yhteyttä.
 
– Olisi kiinnostavaa tietää, kenen intresseissä Kaurialan uuden kaavan ajaminen oikein on ja onko ajatus lähtöisin yritysmaailmasta, Petri Ollikainen pohtii.
 
– Meillä ei ole mitään halua eikä tarvetta myydä tätä tonttia ja käytännössä me emme tässä vaiheessa voi ottaa mitään lisäkuluja. Lisäksi uutena sijaintina esiin nostettu Moreeni ei ole missään tapauksessa ole meille mikään järkevä vaihtoehto. Sehän on raskaan teollisuuden alue, eikä mikään kauppapaikka.
 
Investointeja ja laajennuksia
Brahenkadulla olevan Hämeen Tehoauton tontille on kaavailtu kerrostaloa.
 
– Paikkahan olisi kerrostalolle erinomainen ja saattaisin itsekin hankkia siitä kämpän. Jos kaupunki kehittyy tähän suuntaan, emme mekään vastaan laita, mikäli uusi hyvä kauppapaikka löytyisi, toimitusjohtaja Jukka Aalto tuumailee.
 
– Olemme omalla tontilla, joka on arvokkaampi kuin sillä olevat vanhat kiinteistöt. Tilanne on hyvin erilainen kuin monilla muilla alueen yrittäjillä. Toiset ovat investoineet kiinteistöihin tuntuvasti ja toisilla taas tonttien puhdistuskustannukset saattaisivat kasvaa suuremmiksi kuin niiden arvo.
Autokauppojen keskittymän suhteen Aalto sanoo olevansa odottavalla kannalla.
 
– Tällä hetkellä olemme vain kuuntelemassa, koska ajatukset ja ideat tuntuvat vaihtuvan koko ajan.
 
Autokeskus ei aio siirtyä Uhrikivenkadulta mihinkään.
 
– Olemme investoineet paljon tähän, emmekä todellakaan etsi vaihtoehtoista paikkaa, autotalojohtaja Mika Heikinheimo sanoo.
 
– Monet jälleenmyyjäliikkeet ovat julkistaneet uusia hankkeitaan. Kun yksi rakentaa sinne ja toinen laajentaa tänne, on aivan selvää, ettei autokauppojen keskittymää ole tulossa.
 
Ihanteellinen kauppapaikka
Mika Selingon johtama Hämeen Lasitoimi Oy on toiminut Uhrikivenkadulla vuodesta 1966.
 
– Keskustan asukkaat, tee se itse -miehet ja alueen koulut ovat meille elintärkeitä asiakkaita. En kyllä ymmärrä, miksi lähtisimme kaupungin sydämestä jonnekin huitsin Nevadaan, Selinko kyselee.
 
– Kyllä kaupungista rakentamattomia kerrostalotontteja löytyy. Joku porukka vaan taitaa nyt olla liemessä noiden Sunny Car Center -suunnitelmien takia.
 
Lasitoimen halli seisoo vanhalla AKP:n tontilla, jossa oli aikanaan käytettyjen autojen sivuvarasto.
 
– Kyselin asiasta ja minulle laskettiin, että voisin saada tontista 200 000 euroa, mutta siihen hintaan minun pitäisi purkaa rakennus ja putsata maat. Moreenissa vastaavan kokoinen tontti halleineen maksaisi 2 miljoonaa.
 
– On vaikea tajuta, mikä nyt kytkee Sunny Car Centerin suunnitelmat ja Kaurialan alueen yrittäjät yhteen. Tämä on meille ihanteellinen liikepaikka, jonne on helppo tulla keskustasta vaikka kävellen. Minä en aio lähteä täältä mihinkään.

Päivän lehti

9.4.2020