Kanta-Häme

Kehitysjohtaja pahoittelee tapahtunutta

Kaupungin palautejärjestelmästä vastaava kehitysjohtaja Tarja Majuri myöntää, ettei järjestelmä ole aukoton.

Etenkin erilaisten epävirallisten kirjeiden kulku eteenpäin riippuu usein kirjeen vastaanottavasta virkamiehestä.

– Meillä pitäisi olla sellainen tapa, että jos palaute tulee paperilla, se naputellaan sähköiseen järjestelmään, koska siellä siihen varmasti tulee vastatuksi. Tavallisia paperipalautteita emme pysty seuraamaan. Voi olla, että se jää siihen paikkaan, kenelle se kohdistuu, Majuri kertoo.

Hänen mukaansa kaikkiin kaupungille osoitettuihin palautteisiin pitäisi periaatteessa vastata kahden viikon sisällä vähintäänkin kertomalla, että palaute on otettu vastaan. Käytännössä näin ei kuitenkaan aina tapahdu.

Virkamiehillä…on vastuunsa

Myllymäen asukasyhdistyksen tapauksessa on Majurin mukaan toimittu kaupungin periaatteiden vastaisesti.

– Jos kirje on lähetetty lautakunnille, niin niiden pitäisi se käsitellä tai ainakin merkitä tiedokseen, Majuri harmittelee.

Hän toteaa, että lautakunnista vastaavat virkamiehet toimivat tilaajapuolella, mutta jos kirje on vahingossa mennyt palvelujohtajalle, tämän pitäisi virkamiesvastuulla ohjata esitys oikeaan paikkaan.

– Ilmeisesti tämä on tullut meille ihan uuden kunnan alkumainingeissa. Sikäli harmillista, että nyt se pitäisi varmaan lähettää uudelleen yhdyskuntalautakunnalle, Majuri pohtii.

Vaikutukset…vielä vähäisiä

Hän pahoittelee myös terveydenhuollon muistutuksen katoamista kesken käsittelyn.

– On todella ikävää, että se on matkan varrella kadonnut. Näin ei saisi tapahtua, en voi muuta sanoa, Majuri toteaa.

Hän kertoo palautejärjestelmästä vastaavan kehitysryhmän toivovan, että kaikki paperilla tulevat palautteet, esitykset, huomiot ja muistutukset kirjattaisiin jo palvelupisteissä sähköiseen järjestelmään.

Se ilmoittaa aina palautteenantajalle, kun virkamiehet ovat lukeneet palautteen.

– Se ei tarkoita sitä, että asia tulee käsitellyksi, mutta palautteeseen on ainakin jollain lailla reagoitu.

Majurin mukaan katoamisista tai puuttuvista vastauksista kantautuu tietoja hänen korviinsa vain harvoin. Useammin risuja tulee tylyksi koetusta yhdyskuntarakenteen palautevastauksesta.

Virkamiehet lukevat palautteet ja ratkaisevat, mitä toimenpiteitä ne edellyttävät vai edellyttävätkö mitään.

– Onhan se harmillista, etteivät ne vielä vaikuttavat paljonkaan. Tarvittaisiin prosessien yhtenäistämistä, että asioita todella viedään eteenpäin. Ettei anneta vain ensimmäistä vastausta ja ajatella, että se on siinä, Majuri sanoo. (HäSa)