Kanta-Häme

Kehon ikää porukalla nuoremmaksi!

Kiipulasäätiön palveluksessa on noin 400 työntekijää, ja heidän keski-ikänsä on noin 42 vuotta.

Kuntotesteissä on kuitenkin käynyt ilmi, että niin sanottu kehon ikä kiipulalaisilla on 48 vuotta.

Kehon ikä -mittaukset liittyvät Kiipulassa aloitettuun Kiipkunnossa-hankkeeseen. Sen tavoitteena on lisätä työntekijöiden terveyttä ja hyvinvointia – ja vaikuttaa siihen, että keholtaan normaalia iäkkäämmät ihmiset nuorentuisivat lähemmäksi oikeaa ikäänsä.

Sivupisteissä aktiivisinta

Hankkeen päävalmentajana toimiva kuntohoitaja Tiina Ven on hyvin innostunut hankkeesta. Hän on iloinen siitä, että niin moni on ilmoittautunut mukaan.

– Mukana on tässä vaiheessa yli 200 kiipulalaista, ja ilmoittautujia tulee koko ajan lisää.

Mukana on osanottajia niin Kiipulan päätoimipaikasta Turengista kuin sivutoimipisteistäkin.

– Itse asiassa sivupisteissä osanottoprosentti on suurempi kuin täällä Turengissa, Ven sanoo.

Hankkeessa on kolme eri ryhmää, ja osanottajat ovat voineet valita ryhmänsä itse. Suosituin on Potkua liikuntaan -ryhmä, ja seuraavaksi suosituin on painonhallintaan ja ravitsemukseen keskittyvä ryhmä. Kolmas ryhmä on nimeltään Tules 55+, joka on tuki- ja liikuntaelimiin keskittyvä yli 55-vuotiaitten ryhmä.

Mukavuusalue ei riitä

Sari Poutanen ja Marja Koivunen valitsivat Potkua liikuntaan -ryhmän. Molempien tavoitteena on saada oma liikuntaharrastus nykyistä säännöllisemmäksi.

– Haluaisin saada intoa liikkua monta kertaa viikossa ja lisätä kehoni liikkuvuutta. Liikuntani on tähän asti ollut liikaa omalla mukavuusalueella. Sieltä pitäisi päästä pois, Sari Poutanen sanoo.

Hän työskentelee Kiipulassa työfysioterapeuttina. Hän naurahtaa kysymykselle, eikö siinä ammatissa saa riittävästi liikuntaa jo ihan työnkin puolesta.

– Minun tehtäväni on saada asiakas liikkumaan, eikä liikkua itse. Eikä työliikunta yleensäkään ole kuntouttavaa, Poutanen sanoo.

Poutasen liikuntalajeja ovat kävely, pyöräily, kuntosali ja kahvakuula. Erityisesti viimemainitusta hän on innostunut.

Ei vain fiiliksen mukaan

Marja Koivunen taas harrastaa muun muassa melontaa, golfia, bodypumpia ja ryhmäliikuntaa.

Vaikka lajeja on näin monta, Koivunenkin haluaa muuttaa harrastuksensa nykyistä säännöllisemmäksi.

– Tähän asti olen liikkunut lähinnä fiiliksen mukaan. Tässä hankkeessa ryhmän paine on hyvä juttu. Se saa liikkumaan, kun muutkin liikkuvat.

Koivunen on innostunut Kiipkunnossa-hankkeen käyttämästä nettivalmennusohjelmasta.

– Siihen on hyvä merkitä omat liikunnat. Merkitsen ne niin, että vain omat kaverit näkevät ne.

Myös Tiina Ven kehuu Suomessa kehitettyä Heiaheia-nettivalmennusohjelmaa. Sitä voivat yksittäiset henkilöt käyttää maksutta, mutta yrityksille, kuten Kiipulalle, se on maksullinen.

– Nyt siinä on mukana liikunta, mutta myöhemmin siihen tulevat mukaan myös unen laatu ja ravitsemus.

Siivouskin on liikuntaa

Liikunta on mukana nettivalmennusohjelmassa hyvin monipuolisesti. Liikuntalajeja on 450, ja niiden päälle mukana on vielä viitisenkymmentä hyötyliikuntalajia. Joten liikunnaksi voidaan merkitä myös siivous ja lehtien haravointi.

Hankkeessa mukana olevat kiipulalaiset harrastavat kaiken kaikkiaan 130:tä eri lajia. Luvussa on mukana myös hyötyliikunta.

Kiipkunnossa-hankkeen testit, palautteet ja luennot toteutetaan työajalla, mutta treenaaminen tapahtuu kunkin omalla ajalla.

Kun liikuntasuoritukset kirjataan nettiohjelmaan, jokainen voi seurata omaa aktiivisuuttaan. Sen sijaan työtoverin suorituksia ei pääse näkemään, ellei tämä itse ole halunnut niitä kokonaan tai osittain julkisiksi.

Ryhmien välille pientä kilpailua

Vetäjä Tiina Ven näkee ryhmien kokonaistilanteen. Hän sanoo haluavansa luoda jonkin verran kilpailuhenkeäkin ryhmien välille, heittää niille haasteita.

– Ryhmiä voidaan vertailla keskenään esimerkiksi sen mukaan, kuinka monta tuntia ne keskimäärin harjoittelevat viikossa. Sen sijaan yksilösuorituksiin ei puututa, sillä tämä on nimenomaan ryhmävalmennusta.

Netin kautta Ven antaa osanottajille valmennustietoa, esimerkiksi vinkkejä hyvistä jumppaliikkeistä ja kiinnostavia linkkejä netin liikuntasivuille.

Normaalipaino tavoitteena

Vaikka liikuntaa painottava ryhmä onkin suosituin, tärkeäksi on katsottu myös painonhallinta.

– Kyllä nämä ovat samalla myös kilotalkoot. Monella on tavoitteena normaalipaino, Ven sanoo.

Vaikka kilpailuhenkeäkin voi hieman olla, Kiipkunnossa-hanke ei ole mikään Suurin pudottaja -ohjelma eikä urheilukilpailu. Tuloksia on odotettavissa, mutta hitaasti ja varmasti.

– Hankkeemme jatkuu ensi vuoden loka-marraskuulle. Tarkoituksena ei ole saada tuloksia aikaan äkkiä, vaan tavoitteena ovat pysyvät elämäntapamuutokset. Haluamme tuloksia pienillä muutoksilla, ajan kanssa. (HäSa)