Kanta-Häme Hämeenlinna

Keksi idea Hämeenlinnan keskustan kehittämiseksi, niin saat rahaa sen toteuttamiseen

Crazy Town Oy:n projektipäällikkö Matleena Laaksonen kannusti asukkaita kehittämään ideoita kaupunkikeskustan elävöittämiseksi. Kuva: Esko Tuovinen
Crazy Town Oy:n projektipäällikkö Matleena Laaksonen kannusti asukkaita kehittämään ideoita kaupunkikeskustan elävöittämiseksi. Kuva: Esko Tuovinen

Kaupunkikeskustaa elävöittävien ideoiden kehittelyyn on nyt tarjolla rahaa. Crazy Town Oy hämeenlinnalaisine yrityskumppaneineen lanseerasi kampanjan keskiviikkona.

Kampanjan raati myöntää 3–5 ideoijalle 2000–2500 euroa.

Mukaan voi hakea 28. lokakuuta mennessä. Jatkoon valituilla on sitten kolme kuukautta aikaa testata ja kehitellä ideoitaan.

Crazy Townin projektipäällikkö Matleena Laaksonen kertoo, että kampanja on avoin kaikille, eli asukkaille, yrityksille, yritystä suunnitteleville, järjestöille, muille organisaatioille ja opiskelijoille.

– Pelkkä hyvä idea ei riitä, vaan hakijan tulee testata ideaa kokeilurahan avulla oikeiden asiakkaiden ja kaupunkilaisten keskuudessa täällä Hämeenlinnassa.

Keskustaan viihtyisyyttä, rannat käyttöön

Ideointi voi liittyä esimerkiksi kaupunkiympäristön vetovoimaisuuteen ja viihtyisyyteen, keskustan kaupallisiin palveluihin tulevaisuudessa tai kaupungin rantojen ja vesistön hyödyntämiseen.

Noista asioista on Hämeenlinnassa osallistettu asukkaita urakalla viime vuosina. Tiistaina kaupunkirakennelautakunta hyväksyi Keskustavisio 2035:n, johon kaupunkilaisten ideoita kerättiin useaan otteeseen.

Apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuo kertoo, että kampanja ajoitettiin tietoisesti keskustavision valmistumisen jälkeen: nyt on mahdollisuus syventää visiossa tehtyä työtä.

Jyväskylässä kampanja toteutettiin jo

Kampanjaa ovat järjestämässä Crazy Townin, kaupungin ja Linnan Kehityksen ohella paikallisista yrityksistä Osuuspankki Etelä-Häme, Osuuskauppa Hämeenmaa ja Pohjantähti. Oppilaitoksista mukana ovat Hamk ja Tavastian koulutuskuntayhtymä.

Mukaan pääsee Hämeenlinna Open City Challenge -nimen saaneen kampanjan nettisivuilta.

Jyväskylässä toteutettu vastaava kampanja tuotti 50 ideaa. Niissä näkyivät kierto- ja jakamistalous sekä ekologisuus.

Yksi voittaneista ja toteutuneista ideoista oli Trashmen-projekti, joka kerää keskustan ravintoloiden biojätteitä ja prosessoi niistä kahvilikööriä ja sitrus cordial -juomaa.HÄSA