Kanta-Häme

Kela julkaisi selkokielisen verkkosivuston – Hyötyä ihmisille, joilla on vaikeuksia kielen tai ymmärtämisen kanssa

Kela on julkaissut selkokielisen verkkosivuston. Sivuston sisältö koostuu Kelan selkoesitteiden teksteistä, jotka on muokattu verkkoon sopiviksi. Kuva: Silja Viitala
Kela on julkaissut selkokielisen verkkosivuston. Sivuston sisältö koostuu Kelan selkoesitteiden teksteistä, jotka on muokattu verkkoon sopiviksi. Kuva: Silja Viitala

Kela julkaisi selkokielisen verkkosivuston. Se kertoo Kelan etuuksista ja palveluista selkeästi ja lyhyesti. Selkokielestä hyötyvät etenkin ihmiset, joilla on vaikeuksia kielen tai ymmärtämisen kanssa. Sivuston sisältö koostuu Kelan selkoesitteiden teksteistä, jotka on muokattu verkkoon sopiviksi.

Sivusto on jaoteltu esitteiden tapaan kahdeksaan aihepiiriin: asuminen, eläkkeet, lapsiperheet, muutto Suomeen tai Suomesta ulkomaille, opiskelu ja asevelvollisuus, sairastaminen ja kuntoutus, toimeentulotuki sekä työttömyys. Lisäksi sivustolla kerrotaan Kelan asiakaspalvelusta sekä etuuksien hakemisesta ja maksamisesta.

– Haluamme parantaa saavutettavaa viestintäämme ja sitä kautta asiakkaidemme yhdenvertaisuutta, ja selkokieliset kela.fi-sivut ovat siihen oivallinen väline. Toivon, että 15.10. vietetyn selkeän kielen päivän myötä kuullaan vastaavia uutisia myös muilta viranomaisilta, kertoo Kelan viestintäjohtaja Pipsa Lotta Marjamäki.

Selkokielisen sivuston rinnalla jatkaa yleissuomenkielinen, tarkat tiedot ja yksityiskohdat sisältävä kela.fi, jonka selkeyden kehittämistä jatketaan.

Selkokeskuksen arvion mukaan selkokieltä tarvitsee Suomessa 650 000–750 000 henkilöä eli 11–14 prosenttia väestöstä. Selkokielisen viestinnän käyttäjäryhmiä ovat esimerkiksi kehitysvammaiset henkilöt, maahanmuuttajat sekä ihmiset, joilla on muistisairauksia tai lukemisen ja oppimisen vaikeuksia. Kela julkaisee myöhemmin myös ruotsinkielisen selkosivuston.