Kanta-Häme Hämeenlinna

Kela-kyydeissä yhä ongelmia, mutta tilausvälittäjä uskoo vikojen korjaantuvan

Kelan uhkasakko lankeaa, ellei puheluihin pystytä vastaamaan keskimäärin 80 sekunnissa.

Kelan tukeman taksikyydin tilaajan pitäisi tavoittaa puhelinpalvelu keskimäärin 80 sekunnissa, mutta kesän aikana jonotusaika on ollut keskimäärin viisi minuuttia. Puheluita on jäänyt myös kokonaan vastaamatta, eikä tilattu kyyti ole aina saapunut.

Jatkuvien ongelmien vuoksi Kela reklamoi noin kuukausi sitten kyytien välittämisestä Kanta-Hämeessä vastaavalle Tampereen Aluetaksille. Sopimuksen sakkopykälän perusteella Kela ilmoitti langettavansa Aluetaksille 10 000 euron uhkasakon, mikäli ongelmat eivät korjaannu kuukauden sisällä.

Kela on reklamoinut yhteensä seitsemän maakunnan ongelmista. Kelan etuuspäällikkö Susanna Bruun kertoo, että Kanta-Hämeessä on ollut puhelinpalvelussa poikkeuksellisen pahoja ongelmia.

Uhkasakosta päätetään tällä viikolla.

– Palveluntarjoajalla on ollut 30 päivää aikaa korjata ongelmat, minkä lisäksi meidän pitää seurata hetken ajan, onko tilanne korjattu. Asiasta päätetään aina tapauskohtaisesti, mutta kovin pitkään asiaa ei enää seurata, Bruun kertoo.

 

Kela-tuettujen taksikyytien kilpailutuksen Kanta-Hämeessä voittanut Tampereen Aluetaksi on paininut puhelinpalvelun ongelmien kanssa siitä lähtien, kun yritys aloitti Kanta-Hämeen kyytien välittämisen heinäkuussa.

Toimitusjohtaja Helvi Liukkaala kertoi maanantaina, että tavoiteaikoihin ei ole vielä päästy.

– Etsimme koko ajan keinoja, miten se onnistuisi. Juuri tänään (maanantaina) on ollut hyvä päivä, vaikka alkuviikko on Kela-kyytien osalta yleensä kiireisintä.

Kanta-Hämeessä tilattiin heinäkuussa noin 6 500 Kela-kyytiä. Määrä oli odotettua isompi.

– Puheluita on tullut ajoittain sellaisissa ryppäissä, että on ollut todella vaikea vastata kaikkiin sopimuksen puitteissa, Liukkaala sanoo.

 

Ongelmat ovat johtuneet nimenomaan puhelinpalvelun huonosta tavoitettavuudesta. Kela-kyytejä ajavia takseja on Liukkaalan mukaan riittävästi.

– Niitä ajaa Kanta-Hämeessä yli 200 autoa.

Onko palvelu nyt sillä tasolla, että uhkasakkoa ei tarvitse langettaa?

– Se on Kelan päätettävissä. Voi olla, että sakkoa tulee, mutta teemme töitä koko ajan ongelman korjaamiseksi.

 

Tampereen Aluetaksi on heinäkuun alusta lähtien hoitanut myös kuntien maksamien sote-kyytien välittämisen Riihimäellä, Lopella ja Hausjärvellä. Ensi lauantaista lähtien yhtiö alkaa välittää sote-kyydit koko Kanta-Hämeessä.

Sote-kyydeissä ongelmat ovat Liukkaalan mukaan olleet tietojärjestelmiin liittyviä.

– Sote-kilpailutuksissa kunnat kilpailuttivat erikseen liikennöitsijän ja kyytien välitystoiminnan, josta me vastaamme. Autojen riittävyys on ollut erilaista kuin Kela-kyydeissä.

Oman lisänsä asiakkaiden odotusaikoihin on tuonut pyrkimys kyytien yhdistelyyn. Kela ja kunnat velvoittavat yhdistelemään kyytejä säästöjen saavuttamiseksi. Kela-kyydeistä on valtakunnallisesti yhdistelty maakunnasta riippuen 10–20 prosenttia.

Kelan korvaamia taksimatkoja tehtiin Kanta-Hämeen sairaanhoitopiirin alueella tammi-kesäkuussa 2018 noin 66 000, kun vastaavana aikana vuosi sitten niitä oli noin 63 000. Kyytejä on yhdistelty jo ennen nykyisiä palvelusopimuksia.

– Sopimuksissamme on yhdistelemisestä korkeat laatukriteerit ja reunaehdot, jotta siitä ei koidu kohtuutonta haittaa asiakkaille, Kelan Susanna Bruun sanoo. HÄSA

Tuetut taksikyydit

Kela- tai sote-taksi tulee tilata edellisenä päivänä klo 14 mennessä, ennakoimattomat matkat viimeistään kahta tuntia ennen toivottua matka-ajankohtaa.

Asiakkaan tulee olla lähtövalmiina 15 minuuttia ennen sovittua lähtöaikaa.

Kuljetus voi poiketa sovitusta noutoajasta 15 minuuttia. Kuljettaja ei saa ylittää ilmoitettua ehdotonta perilläoloaikaa.

Kyydit yhdistellään muiden asiakkaiden matkojen kanssa aina kun mahdollista.

Tuoreimpia artikkeleita