Kanta-Häme

Kerran vielä punnerrus

Hämeenlinnalainen Jonna Ståhlberg valitsi Pia Ali-Rekolan personal trainerikseen, koska oli kuullut hänen vanhoilta asiakkailtaan hyvää palautetta.

– Puskaradio toimii alalla parhaiten, myöntää kuukauden verran oman yrityksenä lukuun personal trainer -palveluita tarjoava liikunta-alan yrittäjä.

Ståhlbergin kokemukset puolivuotisen treenisopimuksen ensimmäisistä viikoista ovat olleet innostavia.

– Pia jaksaa tsempata ja motivoida sekä antaa ohjeet myös kotiharjoitteluun.

Harjoitusohjelmaan kuuluu kolme kuntosaliharjoitusta viikossa sekä sen lisäksi yksi kotiharjoitus ja lenkkeilyä.

– Lapset otetaan kärryihin ja sitten menoksi, nauraa toisen lapsensa synnytyksen jälkeen ohjatun kuntoilun aloittanut Jonna Ståhlberg Piukat Paikat -kuntosalilla Aulangontie 1:ssä.

Hyvä kunto auttaa raskausaikana

Pia Ali-Rekola huomasi itse oman raskautensa aikana, miten vähän neuvolassa tiedetään siitä, miten siinä tilassa ja synnytyksen jälkeen voi harrastaa liikuntaa.

– Koska tietoa ei ollut, ongin sitä itse. Raskaudesta toipuminen oli nopeaa ja helppoa, kun piti kunnostaan huolta.

Etelä-Pohjanmaan Ilmajoelta kotoisin oleva ja ikänsä liikuntaa harrastanut Pia Ali-Rekola kouluttautui personal traineriksi Trainer4You-nimisen yrityksen kursseilla.

– Löysin äitiyslomani aikana netistä tietoja koulutuksesta, johon sitten hakeuduin. En aluksi ajatellut tästä itselleni ammattia, vaan tein jonkin aikaa kahta työtä ja sitten osa-aikaisena.

Ali-Rekolalla on lisäksi hyvinvointivalmentajan, kuntosalivalmentajan, ravinto-ohjaajan ja kahvakuula-ohjaajan koulutus.

Asiakkaiden hyvinvointi palkitsee

Viime joulun alla oli niin paljon kysyntää, että Ali-Rekola päätti siirtyä kokonaan yrittäjäksi.

– Vielä ei ole tullut päivää, jolloin tämä olisi tuntunut työltä.

Ammatissa on palkitsevinta, kun siinä saa ihmiset onnistumaan ja voimaan hyvin.

– Kun voi fyysisesti hyvin, ei sitä hyvän olon putkea halua katkaista edes viikonloppuisin.

Pia Ali-Rekola kertoo, että hänen asiakkaitaan ovat aivan tavalliset ihmiset, naiset ja miehet, 14-vuotiaista aina yli kuusikymppisiin.

– Ei tarvitse pyrkiä fitness-huipulle.

Monet asiakkaat ovat yli 40-vuotiaita, jotka ovat käyneet läpi kaikki mahdolliset ja mahdottomat dieetit. Osa tulee keskusteltuaan lääkärin kanssa liikunnan ja terveellisen ruokavalion merkityksestä. Joukossa on myös sellaisia nuoriakin henkilöitä, joiden treeni ei vain jostakin syystä tuota tuloksia.

Pia Ali-Rekola kyselee aluksi asiakkaaltaan tarkasti tämän taustatiedot, kuten sairaudet ja mahdollisen lääkityksen, jotta kukin saa juuri itselleen parhaiten soveltuvan harjoitusohjelman. Myös motiivit ovat tärkeitä.

– Kaikki räätälöidään asiakkaan tarpeiden ja elämäntilanteen mukaan.

Ravinto ratkaisee painonpudotuksen

Ruokapäiväkirjan täyttäminen on tärkeää, jotta saadaan selville, mikä siinä mahdollisesti on pielessä.

Painonpudotuksessa Ali-Rekola tähdentää ravinnon merkitystä. Ruokavalion osuus painonpudotuksessa saattaa olla jopa 70 prosenttia.

– Jos et syö oikein, ei treenikään tehoa.

Pelkällä ruokavaliolla pystyy Pia Ali-Rekolan pudottamaan painoa, mutta ei useinkaan pelkällä liikunnalla.

– Jos ei sitten liiku hullun lailla eli todella paljon. (HäSa)

suomeksi: personal trainer = henkilökohtainen kuntovalmentaja