Kanta-Häme

Kerrostalon turvaksi tulossa kaide

Ylinopeudet ovat jatkuva riesa Kaivokadun loppupäässä eli pohjoiseen kohti moottoritietä johtavalla katuosuudella.

Kaivokatu 24:n eli kadunvarren viimeisen talon asukkaat järjestivät lokakuussa ajonopeuksien mittauksen, jonka mukaan 96 prosenttia autoilijoista ajoi ylinopeutta. Joidenkin nopeus oli talon kohdalla jo yli 100 km/t, vaikka nopeusrajoitus on 40 kilometriä tunnissa. Mittausten perusteella keskinopeus oli 55 km/t.

Kerrostalon edessä Kaivokadun varressa on kapea jalkakäytävä, jolle on kulku suoraan porraskäytävistä. Se lisää turvattomuuden tunnetta ja myös riskejä.

Kerrostalon asukkaat ovat ottaneet yhteyttä kaupungin edustajiin ja toivovat pikaisia toimenpiteitä kaahaamisen hillitsemiseksi ja turvallisuuden parantamiseksi. Yhdyskuntalautakunta käsittelee asiaa kokouksessaan ensi keskiviikkona.

Asemakaavan mukaan Kaivokatu on katualuetta Niittykadulle asti. Käytännössä katu toimii kuitenkin kiihdytysramppina moottoritielle lähes Lukiokadun risteyksestä asti. Kaupungin ja ely-keskuksen kunnossapitoalueen raja kulkee myös Lukiokadussa.

Asian lautakunnalle valmistellut liikennesuunnittelija Minna Aakkula sanoo, että liikenteellisesti paras ratkaisu olisi linjata moottoritielle johtava ramppi uudelleen.

– Sellaiseen ei ole varauduttu, ja kaupungissa on nyt niin paljon isoja liikennehankkeita, ettei tämä ole ihan kärkipäässä. Mutta ei sitä mihinkään ole tarkoitus haudata, vaan sen pitäisi olla pitemmän tähtäyksen tavoitteena, Aakkula sanoo.

Lautakunnalle ehdotetaan, että Kaivokatu 24:n kohdalle rakennetaan kaide, joka erottaa jalkakäytävän ajoradasta. Sen kustannukset voidaan kattaa kaupungin infran ensi vuoden investointiohjelmasta. Sen lisäksi tiemerkintöjä ja liikennemerkkejä voidaan lisätä ja selventää.

Keskusteluissa Kaivokadulle on esitetty 40 km/t nopeusrajoitusmerkkiä, mutta koska katu kuuluu aluenopeusrajoituksen piiriin, merkkiä ei tieliikennelain mukaan saa toistaa. Sen sijaan katuun voidaan maalata rajoitusmerkintä, ja liikennemerkillä voidaan kertoa rajoitusalueen päättymisestä Niittykadun kohdalla.

Nopeusvalvontakameran asentaminen Kaivokatu 24:n kohdalle oli myös esillä valmistelussa, ja tästä pyydettiin lausunto poliisilaitokselta.

Lausunnon mukaan poliisilaitos ei kannata ainakaan kiinteän valvontakameran asentamista Kaivokadulle, vaan pitää tärkeänä sitä, että Kaivokadulta päästään ajamaan sujuvasti ja turvallisesti moottoritien liikennevirtaan.

Lausunnossa puolletaan kaiteen rakentamista ja kestävimpänä ratkaisuna pidetään kadun loppupään ja moottoritien liittymän linjaamista uudelleen. HÄSA

Päivän lehti

28.1.2020