Kanta-Häme

Kesäpomo ei määräile

Hämeen ammattikorkeakoulu (Hamk) järjestää tänä kesänä toista kertaa kesäkymppi- ja kesäpomotoimintaa.

Kesäkympit ja -pomot ovat Hamkin vanhempia tai jo valmistuneita opiskelijoita, jotka ohjaavat kesäopintoja suorittavia opiskelijoita. Opiskelu tapahtuu luentojen ja omien yritysprojektien kautta.

Kesäohjaajat huolehtivat siitä, että opiskelijoiden projektit edistyvät. He eivät kuitenkaan anna töistä arvosanoja, vaan se on yhä opettajien vastuulla.

Kesäkymppi Heikki Saarelalla on takanaan omia liiketalouden opintoja, jotka saavat täydennystä kesäkymppinä suoritetuista opintopisteistä.

– Kesäkympiltä ei vaadita erityisiä taitoja, vaan johtajuutta ja halua auttaa. Toisten opettamisessa on se hyöty, että silloin pitää perehtyä materiaaleihin syvällisesti, ja oppii samalla itsekin enemmän, Saarela pohtii.

Projektikurssilla opiskelijat pääsevät tekemään yhteistyötä yritysten kanssa. Yritykseltä voi tulla aloite esimerkiksi lanseerata uusi tuote. Kehittelyssä ja markkinoinnissa käytetään Hamkin opiskelijoiden apua. Tavoitteena on, että kesän lopussa olisi valmiita tuotteita esiteltäviksi yleisölle.

Viime viikolla luennon aiheena oli taitto-ohjelman käyttö. Opiskelijat laativat luennolla kutsua elokuiseen projektien esittelytilaisuuteen. Luennot voi suorittaa paitsi paikan päällä myös etänä.

Visamäen kesäopintojen koordinaattori Eveliina Toivonen vetää luentoja englanniksi vielä pari viikkoa.

– Opettajat jäävät lomille, mutta opiskelijat tarvitsisivat neuvoa ja tukea projekteissaan. Sitä varten on kesäkymppejä ja -pomoja, Toivonen selittää.

– Monet opiskelijat eivät saa muuten kesätöitä tai sitten he haluavat edistää opintojaan. Tästä hyötyvät sekä korkeakoulu että opiskelijat.

Kansainvälisten opiskelijoiden kesäpomo Adeyinka Abass ohjaa vaihto-opiskelijoita Hamkin Riihimäen kampuksella. Hän on jo valmistunut Hamkin Mechanical Engineering -tutkinnosta.

– Opiskelijat tulevat hyvin eri kulttuureista, joten kesäpomon on nähtävä asiat heidän näkökulmastaan. Minun tehtäväni on motivoida ja kertoa, mitä yritykset odottavat heiltä, Abass kertoo.

Abass toimii tekniikan yksikön avustajana jo toista kesää. Hän pitää kesäpomona olemisesta hyvin paljon, koska siten hän voi yhdistää sekä opettamisen että työnteon omalla alallaan. Opetustehtävien ohella hän työskentelee Konecranesilla Hämeenlinnassa.

– Opiskelun pointti ei ole se, että kaikista tulisi professoreita. Tärkeintä on edistää yhteistyötä koulutuksen ja työelämän välillä.

Kesäopintoja suorittavat opiskelijat valmistuvat keskimääräistä nopeammin kuin ne, jotka käyvät koulua vain syys- ja kevätlukukausina.

Hamkin opiskelija Yassine Berrouj kehittelee projektissaan tervetuliaispakettia Hamkin vaihto-opiskelijoille.

Hänen osansa on hankkia sponsoreita yrityksiltä pakettia varten. Pääyhteistyökumppanina on Erämaailma, jolta Berrouj on saanut 40 reppua tuleville syksyn vaihto-opiskelijoille.

– Kun itse muutin Suomeen Marokosta, olisin kaivannut vähän opastusta tästä kaupungista. Yksinkertainenkin asia, kuten repun ja ohjepaketin antaminen viestii opiskelijalle, että Hämeenlinna haluaa hänen viihtyvän täällä, Berrouj näkee. HÄSA

Päivän lehti

2.6.2020