Kanta-Häme

Kesärengaskausi tulee, vaikkei uskoisikaan

Nastarenkaat pitäisi vaihtaa pois autoista viikko pääsiäisen jälkeen. Tänä vuonna määräpäivä on kahdeksas huhtikuuta.

Koska yöpakkaset näyttävät jatkuvan ja tienpinnat ovat paikoin peilijäässä auringonlaskun ja -nousun välisen ajan, nastoja saa käyttää niin kauan kuin on tarpeellista.

Kesärenkaat kannattaa vaihtaa alle jo nyt vain siinä tapauksessa, että autolla ajetaan vain sulilla teillä

Kitkarenkailla saa ajaa vaikka ympäri vuoden, mutta niiden kulutuspinta ja kumiseos eivät sovellu kesäolosuhteisiin. Kitkarengas menee pilalle, jos sillä ajetaan pitkä matka kuumissa olosuhteissa ja rengas lämpiää liikaa. Kulutuspintaa ei kuvion karkeudesta huolimatta ole tarkoitettu veden, vaan lumen ja loskan poistamiseen renkaan alta.

Myöskään nastattomaksi nypitty nastarengas ei sovellu kesäajoon, vaikka kulutuspintaa olisikin riittävästi jäljellä.

Rengaskaupan sesonki on edessä

Juuri nyt rengaskauppa ei käy kuumimmillaan. Kesärenkaiden ostajat vasta aloittelevat kauppojen tekoa eivätkä talvirenkaat enää tee kovin hyvin kauppaansa.

Työmieheksi itseään tituleeraava rengasmyyjä Mika Aaltonen Rengas-Vekalta tosin kertoo, että viime vuosina entistä useammat ovat oppineet ostamaan renkaansa sesongin lopussa poistomyynnistä, kun alennukset ovat tuntuvia. Keväällä siis ostetaan talvirenkaita ja syksyllä kesärenkaita.

– Kesärenkaita olemme jonkin verran jo myyneet ja joitakin on pantu allekin, hän kertoo.

Useimmiten laatu ratkaisee

Kuorma-autoilija Ari Luoma oli kiirastorstaina Vekalla ostamassa kesärenkaita henkilöautoonsa. Hän on käyttänyt saman liikkeen palveluja jo 20 vuotta ja luotti nytkin Aaltosen suositukseen siitä, minkä merkkiset renkaat autoonsa osti. Merkkiä kysyttäessä se piti käydä lunttaamassa renkaan kyljestä.

– Talvirenkaat olivat ihan lopussa, siksi vaihdoin kesärenkaisiin nyt. Valintakriteereinä olivat ajo-ominaisuudet maantiellä, kulutuskestävyys ja hiljaisuus, Luoma kertoo. Hänellä rengaskerta kestää kaksi kesää eli noin 40 000 kilometriä.

Mika Aaltonen kertoo, että moni ostaja on laatutietoinen ja luottaa autolehtien rengastesteihin, osalla taas hinta ratkaisee.

– Pääsääntöisesti laatu ratkaisee.

Aaltosen mukaan jotkut asiakkaat tuovat netistä ostamiaan renkaita ja vanteita asennettaviksi.

– Kyllä ne asennetaan, jos renkaat täyttävät täkäläiset määräykset.

Halvalla vaikea saada hyvää

Nokian renkaiden teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri sanoo, että netistä saa renkaita kymmeniä, jopa satoja euroja halvemmalla kuin suomalaisista rengaskaupoista.

– Halpa ei tarkoita aina laadukasta. On vaikea yhtälö, että rengas olisi kestävä, turvallinen ja halpa, hän sanoo.

Kaukoidän halparenkaiden rakenne ja kumiseos on tarkoitettu aivan erilaisiin oloihin kuin Suomen kesään ja keleihin, vaikka ne muuten olisivatkin kunnollisia.

Morri korostaa, että renkaiden märkäpito on Suomen teillä erityisen tärkeä ominaisuus.

Rengastestit kertovat EU-merkintää enemmän

Uusista EU-merkinnöistä saa hiukan osviittaa rengasvalinnan avuksi, mutta vain hiukan. Ne kertovat renkaan märkäpidosta jarrutuksessa, ohiajomelusta ja polttoainetaloudellisuudesta.

– Rengastesteissä mitataan jopa 20 eri ominaisuutta. Siksi on hyvä lukea rengastestejä, sanoo Vianorin myyntiedustaja Mikko Kaitera.

Renkaita tulisi kierrättää akselien välillä vaihtamalla etuakselin renkaat taakse ja päinvastoin noin 8000 kilometrin välein. Kun kulumiserot alkavat näkyä, taka-akselille pitää aina laittaa paremmat renkaat, jottei auton perä irtoa varoittamatta vesiliirtoon sateella.

Kesä- ja talvirenkaat on syytä uusia, kun kulutuspintaa on jäljellä noin neljä milliä, vaikka laki sallii paljon kuluneemmilla renkailla ajamisen. (HäSa)