Kanta-Häme

Kesäteatteri luottaa nostalgiaan

Kesäteatterin Suklaasydämestä on oikeastaan kiittäminen Hämeenlinnan teatterin johtaja Kirsi-Kaisa Sinisaloa. Hän ehdotti nelisen vuotta sitten Otto Kanervalle, että tämä kirjoittaisi Suklaasydämestä teatteriversion. Kanerva kun oli jo kirjoittanut Anna Hanskin, Sani Aartelan ja Annika Eklundin Suklaasydän-konserttiin vähän lihaa luiden ympärille.

Tätä konserttia esitettiin ympäri Suomea täysille saleille ja esitetään edelleen.

Kesäteatterinäytelmä Suklaasydän on kuitenkin eri asia kuin konserttiversio. Ensimmäisen kerran Suklaasydän esitettiin kolme vuotta sitten Rauman kesäteatterissa. Samassa kaupungissa, missä Sinisalo myös ehdotti näytelmäversiota Kanervalle.

– Se oli menestys, Kanerva summaa.

Raumalainen yleisö innostui ja piti näkemästään. Sen vuoksi käsikirjoitusta ei ollut vaikea kaivaa jälleen esiin ja herätellä henkiin Hämeenlinnan Uuteen Kesäteatteriin Kaupunginpuistossa. Vieläpä, kun koko alkuperäinen näyttelijäkaarti pääsi mukaan.

Aivan samaa käsikirjoitusta näyttelijät eivät pääse kuitenkaan harjoittelemaan. Näytelmän käsikirjoittaneet Otto Kanerva ja Osku Valve ovat rukanneet käsikirjoitusta uudelleen. Kanerva kuvailee Valveen tonkineen Hämeenlinnan historiasta kaikennäköistä, jotta näytelmä sijoittuu 1960-luvun Hämeenlinnaan. Luvassa onkin paljon viitteitä paikallisesta kiinteistökehityksestä.

Suklaasydän on huumoripitoinen musiikkinäytelmä, jossa 1960-luvun musiikki on vahvasti läsnä. Juoni rakentuu tanssiravintola Herttuan ympärille, jonka omistaja (Juhani Laitala) taiteilee pienyrittäjän vaikeuksissa.

Näytelmä tarjoilee juonen lisäksi myös ”ihania 1960-luvun mekkoja”, ajankuvaa ja kauniita tyttöjä.

Yksi pääosan esittäjistä on hämeenlinnalaislähtöinen Sani Aartela, joka nähdään ensimmäistä kertaa Hämeenlinnan kesäteatterissa.

– Vihdoin ja viimein.

Jos nämä kolme kasvoa eivät myy, niin ei sitten mikään, Aartela lohkaisee.

Kaksi muuta naiskasvoa ovat laulajat Anna Hanski ja Annika Eklund.

He kuvailevat näytelmän musiikkia korkeatasoiseksi.

– Tätä on nautinto tehdä. En malta odottaa, että pääsemme ensi viikolla harjoittelemaan, Anna Hanski sanoo.

Otto Kanervan mukaan entistä enemmän kesäteatteria tehdessä on mietittävä sitä, mikä myy.

– Oman kaupungin näyttelijät eivät enää riitä. Kesäteatteri on foorumi, jossa on mietittävä muita voimia. HÄSA

Päivän lehti

20.10.2020

Fingerpori

comic