Kanta-Häme Hämeenlinna

Keskeneräisessä Katuman kiertoliittymässä toistuvia vaaratilanteita: katkeavalta kaistalta ängetään viereiselle kaistalle

Kaksikaistainen "turboliittymä" valmistuu marraskuun loppuun mennessä.
Keskeneräisen kaistan katkeaminen (kuvassa etualalla) hämää autoilijoita Katuman kiertoliittymässä. "Turboliittymän" on tarkoitus valmistua marraskuun loppuun mennessä.

Katuman uusitun kiertoliittymän muutokset aiheuttavat parhaillaan hämmennystä ja vaaratilanteita Hämeenlinnassa. Kaksikaistaiseksi laajentuvan liittymän rakennustyöt ovat vielä osittain kesken, minkä vuoksi yksi oikeanpuoleinen kaista katkeaa yllättäen ja pakottaa sitä ajavat viereiselle kaistalle.

Ongelma koskee niitä 10-tietä Turun suunnasta ajavia, jotka jatkavat matkaansa joko Katumalle tai Lahden suuntaan. Kaistan päättymisestä ei erikseen varoiteta kylteillä. Myös vasenta kaistaa ajavien on syytä olla hereillä, sillä kaistan katketessa oikealta puolelta työnnytään väkisin vasemmalle kaistalle muiden eteen.

Keskiviikkona aamupäivällä kaistaongelma aiheutti lyhyen ajan sisällä useammankin läheltä piti -tilanteen. Mahdollisessa kolaritilanteessa syyllinen on katkeavalta kaistalta kääntynyt kaistanvaihtaja.

Hämeenlinnan kaupungin rakennuspäällikkö Esa Ränkman kertoo keskustelevansa urakoitsijan kanssa ensi tilassa liikenteenohjauksen parantamisesta.

– Liikennejärjestelyt pitää ilman muuta saada nopeasti kuntoon.

Kulkusuunnassa Lahti–Turku käytössä on jo kaksi kaistaa. Kun liittymään tullaan Turun suunnasta, oikeaa kaistaa pääsee toistaiseksi vain Janakkalan ja Turengin suuntaan. Lahden tai Katuman suuntaan ajavien pitää valita vasemmanpuoleinen eli sisempi kaista.

 

Kiertoliittymäalue alkaa piakkoin olla viimeistä kaistanpätkää vaille valmis. Turengin-haaran alikulkutyömaa on vielä keskeneräinen, mutta pintarakennetöitä lukuun ottamatta senkin on tarkoitus valmistua marraskuun loppuun mennessä.

Alkuperäinen aikataulu on venynyt kahdella kuukaudella alikulkusillan muutostöiden pitkityttyä. Kaikki viimeistelyt saadaan valmiiksi vasta talven jälkeen, kesäkuun loppuun mennessä.

“Turbokiertoliittymän” urakoi Destia.

Kaksikaistaiseksi laajennettu kiertoliittymä nopeuttaa liikennettä huomattavasti.

– Se palvelee erityisesti raskasta liikennettä ja purkaa 10-tien liikennemäärien painetta, Ränkman tiivistää.

Yksikaistaiseen liikenneympyrään tottuneelle kaksikaistaisuudessa voi aluksi olla totuttelemista, sillä sopiva ajokaista pitäisi valita jo ennen liittymää. HäSa

Lisää aiheesta: Katuman kiertoliittymästä kaksi vaihtoehtoa