fbpx
Kanta-Häme Hattula

1200 euron veroetu sai innostumaan sähköpyöristä – Ainakin yksi hämeenlinnalaisyhtiö tarjoaa edun kaikille työntekijöilleen

Vakuutusyhtiö Pohjantähti innostui työsuhdepolkupyöristä. Leasing-kauppiaan mukaan useimmiten työntekijöille haetaan 2 500-3 500 euroa maksavaa sähköavusteista pyörää.
Vakuutusyhtiö Pohjantähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen uskoo työsuhdepyörän lisäämään yhtiön työntekijöiden liikkumista ja myös energiatasoa. Työsuhdeautoja ja -pyöriä liisaavan Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen kertoo, että yhä useampi on kiinnostunut sähköpyörästä. Kuva: Pekka Rautiainen
Vakuutusyhtiö Pohjantähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen uskoo työsuhdepyörän lisäämään yhtiön työntekijöiden liikkumista ja myös energiatasoa. Työsuhdeautoja ja -pyöriä liisaavan Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen kertoo, että yhä useampi on kiinnostunut sähköpyörästä. Kuva: Pekka Rautiainen

Uusi, tämän vuoden alusta voimaan tullut 1200 euron veroetu on saanut yritykset tarjoamaan työntekijöilleen työsuhdepolkupyöriä.

Yksi näistä yrityksistä on hämeenlinnalainen vakuutusyhtiö Pohjantähti, joka tarjoaa edun kaikille vakituisille työntekijöilleen.

– Siirryimme koronan myötä paikkariippumattoman työnteon malliin, joten liikkumisen matkat ovat lyhentyneet ja toisaalta tarve nimenomaan ihmisen liikkumiseen ja hyvän olon ylläpitoon on kasvanut, kertoo toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen.

Hän uskoo, että polkupyöräetu tulee lisäämään työntekijöiden hyvinvointia.

– Lisäksi tämä on meidän keinomme erottua monilta osin vanhoillisella toimialalla. Olemme ketterä toimija, ja sen tulee näkyä myös henkilöstön eduissa, Kiiliäinen pohtii.

Juttu jatkuu kuvien jälkeen.

Vakuutusyhtiö Pohjantähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen uskoo työsuhdepyörän lisäämään yhtiön työntekijöiden liikkumista ja myös energiatasoa. Työsuhdeautoja ja -pyöriä liisaavan Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen kertoo, että yhä useampi on kiinnostunut sähköpyörästä. Kuva: Pekka Rautiainen
Vakuutusyhtiö Pohjantähden toimitusjohtaja Aki Kiiliäinen uskoo työsuhdepyörän lisäämään yhtiön työntekijöiden liikkumista ja myös energiatasoa. Työsuhdeautoja ja -pyöriä liisaavan Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen kertoo, että yhä useampi on kiinnostunut sähköpyörästä. Kuva: Pekka Rautiainen

Veroilla voi ohjata kuluttajia

Työsuhdepyörämahdollisuus on ollut käytössä jo vuosia, mutta verovapaus 1  200 euroon asti vuositasolla niihin tuli tämän vuoden alusta. Se on lisännyt selvästi yritysten kiinnostusta pyöriä kohtaan.

Työsuhdeautoja ja -pyöriä yrityksille tarjoava Fleet Innovation oy katsoo, että veroilla voi selvästi ohjata kuluttajakäyttäytymistä.

– Meillä on ollut jo vuosikausia yritysten polkupyöriä vastuullamme, mutta veroedun tultua on kiinnostus loikannut huikeasti, kertoo yhtiön hattulalainen toimitusjohtaja Sakari Viitanen.

Yhtiö selvitti kyselytutkimuksella yritysten ja niiden työntekijöiden kiinnostusta työsuhdepyöriä kohtaan. Kun 80 prosenttia vastaajista piti autoetua houkuttelevana, samoin polkupyöristä ajatteli jo 39,3 prosenttia vastaajista.

Hän uskookin, että työsuhdepolkupyöristä voi tulla massojen etu.

Nordic Bike Leasingin Jani Lundbergin mukaan verovapaus ja koronavirus ovat tuoneet lisäbuustin bisnekseen. Kuva: Markku Ulander
Nordic Bike Leasingin Jani Lundbergin mukaan verovapaus ja koronavirus ovat tuoneet lisäbuustin bisnekseen. Kuva: Markku Ulander

“Kauppa käy oikein hyvin”

Myös Nordic Bike Leasingin toimitusjohtaja Jani Lundberg vahvistaa polkupyörien leasingmarkkinoiden käyvän kuumana. Hänen mukaansa työsuhdepyörien suhteen kasvua on tullut noin 200 prosenttia.

–  Kauppa käy oikein hyvin, ja kysyntää riittää. Verovapaus ja koronavirus ovat tuoneet lisäbuustin bisnekseen. Aiheen uutisoinnin myötä työntekijöiltä tulee painetta yrityksiä kohtaan, Lundberg sanoo.

Useimmiten työntekijöille haetaan Lundbergin mukaan 2  500–3  500 euroa maksavaa sähköavusteista pyörää.

Fleet Innovationin Sakari Viitanen kertoo, että peräti 67 prosenttia heidän tutkimukseensa vastanneista harkitsee sähköistetyn polkupyörän hankkimista.

Leasingsopimus voi kattaa myös työsuhdepyörän huollon. Ante Anttila huoltaa pyörää Vapaus-yrityksen pyöräkeskuksessa Helsingissä. Kuva: Markku Ulander
Leasingsopimus voi kattaa myös työsuhdepyörän huollon. Ante Anttila huoltaa pyörää Vapaus-yrityksen pyöräkeskuksessa Helsingissä. Kuva: Markku Ulander

Sähköpyörä hankitaan usein huoltoleasingilla

Työnantajan on mahdollista ostaa työsuhdepyörät suoraan omakseen, mutta Pyöräliiton vt. toiminnanjohtajan Vellu Taskilan mukaan suositumpi vaihtoehto on tehdä leasingsopimus, joka kattaa esimerkiksi pyörän, sen huollon ja vakuutuksen.

Varsinkin sähköavusteisten polkupyörien kohdalla näitä leasingsopimuksia tehdään paljon.

Leasingsopimuskauden päätteeksi työntekijällä on mahdollisuus lunastaa pyörä itselleen tai ottaa uusi käyttöön.

Jos työntekijä ei lunasta pyörää, se menee myyntiin käytettynä. Taskilan mukaan hyvin harva lunastaa itselleen vanhan pyörän.

Sakari Viitanen kehottaa työsuhde-etua harkitsevia puntaroimaan sopimuksen sisältöä. Hänen mukaansa viimeistään epävarma korona-aika on opettanut tarkastelemaan tulevaisuutta monelta kannalta.

Esimerkiksi autopuolella määräaikaiset huoltoleasing-sopimukset ovat vaihtuneet enimmäkseen osamaksu- tai rahoitusleasing-sopimuksiin. Fleet Innovation oy:n vastuulla on noin 7000 yritysautoa, ja määrä kasvaa vuosittain noin 1500 autolla.

– On hyvä huomioida, että polkupyöräetu on määräaikainen sitoumus ja verovapauden vuoksi säädeltykin, joten ihan suin päin etua ei kannata antaa eikä ottaa, Viitanen neuvoo.

Uusia pyöriä säädetään ajokuntoon Pyöräliike Lundbergissa Keravalla Kuva: Markku Ulander
Uusia pyöriä säädetään ajokuntoon Pyöräliike Lundbergissa Keravalla Kuva: Markku Ulander

Pätkätyöläinenkin voi hyötyä

1  200 euron verovapaa polkupyöräetu voi tuoda työntekijälle satojen eurojen hyödyn vuodessa.

Jos esimerkiksi suomalaisen mediaanipalkan eli 3  140 euroa kuussa ansaitseva saa täyden polkupyöräedun, hänen vuotuinen veromääränsä putoaa yli 400 euroa. Kun tämän summan vähentää 1  200 euron vuotuisesta määrästä, maksaa pyöräilevä työntekijä 1  200 euron polkupyöräkustannuksista alle 800 euroa.

Hyöty vaihtelee tulojen mukaan. Etu voi laskea veroprosenttia, mutta ei välttämättä. Esimerkki on laskettu ilman muita vähennyksiä tai maksuja.

– Hyöty kasvaa veroprosentin kasvun myötä. Lisäksi työnantajan ei tarvitse maksaa palkan sivukuluja tuosta 1  200 eurosta, joten tämä on hyvin edullinen tapa hankkia hyvä pyörä, sanoo Pyöräliiton vt. toiminnanjohtaja Vellu Taskila.

Polkupyöräedun voi saada joko palkan päälle tai se voidaan vähentää palkasta. Yllä oleva laskelma on tehty niin, että pyöräetu vähennetään palkasta.

Työsuhdepyörän kustannukset voivat olla myös yli 1  200 euroa vuodessa, mutta verovapaa osuus ei siitä kasva. Kustannukset on mahdollista jakaa usealle vuodelle.

Jani Lundbergin mukaan pätkätyöläinenkin voi hyötyä työsuhdepyörästä.

–  Työnantajan kannattaa tehdä sopimus työntekijän kanssa työsuhdepyörästä ja sen ehdoista. Jos vaikka tehdään 24 kuukauden leasingsopimus ja työntekijällä on 18 kuukauden työsopimus, niin työntekijä voi esimerkiksi ottaa kontolleen se sopimuksen loppuarvon tai lunastaa pyörän itselleen. HäSa–STT

Sähköauto houkuttelee eniten

Fleet Innovation oy kysyi auto- ja polkupyöräedun kiinnostavuutta työsuhde-etuna.

Autoetua pitää houkuttelevana kaikkiaan 80 prosenttia vastaajista.

Polkupyöräetua houkuttelevana pitää 39,3 prosenttia.

62 prosenttia vastanneista aikoo hankkia seuraavan autonsa ainakin osin sähköistettynä.

Sähköpyörä kiinnostaa 67 prosenttia pyöräedun ottajista.

Fleet innovation oy on suomalainen liikkumisratkaisujen konsultti- ja hallinnointiyritys, jonka liikevaihto oli viime vuonna 47 miljoonaa euroa.

Menot