Kanta-Häme

Kesko ei halua ”sirkustella” hinnoilla

Kesko on onnistunut puolustamaan markkina-asemiaan S-ryhmän puristuksessa. K-citymarketien ja K-supermarketien markkinaosuus jopa vahvistui viime vuonna.

– Se lisää uskoamme siihen, että uusitun strategiamme toimenpiteet vievät meitä oikeaan suuntaan, Keskon pääjohtaja Mikko Helander sanoo.

Kesko keskittyy nyt kirimään lähikauppamarkkinan valtiaaksi. Valintatalojen ja Siwojen hankinnan lisäksi se uudistaa kaikki K-marketit. Kauppiasyrittäjien ja paikallisten asiakastarpeiden merkitys kasvaa.

Ryhmä trimmaa kevään aikana myös K-Plussa-järjestelmäänsä.

KESKO LASKI äskettäin näyttävästi ruokatuotteidensa hintoja ilmeisenä vastauksena S-ryhmän ”halpuutukselle”.

Helander kiistää, että Kesko olisi peesannut kilpailijaansa.

– Teimme hinnanalennukset jo ennen heitä sekä tällä kertaa että viime kerralla eli vuosi sitten. Kyse ei ole mistään kampanjasta, emmekä ole muuttaneet linjaamme millään tavalla, hän sanoo.

Keskon mukaan alennukset juontuvat maailmanmarkkinahintojen laskusta, joka kääntyy taas jossain vaiheessa nousuksi.

S-ryhmän halpuutustaktiikkaa kärkevästi arvostellut Helander on yhä näreissään ”ruoan hinnalla sirkustelusta” ja sanoo, ettei hinta edes ole tärkein tekijä kuluttajien ostopäätöksissä laadun ja valikoiman rinnalla.

YRITYSKAUPASTA TOISEEN vauhdilla edennyt Kesko onnistui viime vuonna kasvattamaan liikevoittoaan. Maaliskuussa myydystä Anttilasta siivottuna myös konsernin liikevaihto kasvoi hieman edellisvuodesta.

Päivittäistavarakaupassa liikevaihto ja -tulos laskivat jonkin verran, Helanderin mukaan laskevan hintakehityksen vuoksi.

Autokauppa laski pari prosenttia, vaikka päästöskandaalissa ryvettynyt Volkswagen on yhä Suomen myydyin merkki.

Urheiluvälinepuolella Kesko aikoo lakkauttaa Venäjän Intersportit, joita ei ole vieläkään onnistuttu saamaan kasvu- eikä tuloskuntoon. Suomessa urheiluvälinekauppa jatkuu Helanderin mukaan toistaiseksi ennallaan, vaikkei se kuulukaan Keskon ydinliiketoimintaan.

Rauta- ja sisustuskaupassa viime vuosi oli Keskolle menestys. Sen kannattavuus koheni kohisten, ja jalansija laajeni useilla markkinoilla. Liikevoitto pomppasi edellisvuoden alle puolesta miljoonasta eurosta liki 64 miljoonaan euroon.

Onnisen hankinta vahvistaa Keskon asemaa rakentamisen ja talotekniikan kaupassa.

KESKOLLA ON VARAA yrityskauppojen lisäksi myös osingon reippaaseen korotukseen. Osinko nousee keväällä 1,50 eurosta 2,50 euroon.

Kesko odottaa liikevaihtonsa pysyttelevän tänä vuonna viime vuoden tasolla. Liikevoittoon se ennustaa hienoista kasvua.

Tulevaisuudennäkymissä ei ole huomioitu Suomen Lähikaupan ja Onnisen hankintoja, jotka odottavat vielä sinettiään.

Lähikaupan ostaminen on parhaillaan Kilpailu- ja kuluttajaviraston syynissä, sillä Siwojen ja Valintatalojen päätymisen Keskolle epäillään luovan alueellisia monopoleja.