Kanta-Häme

Keskussairaalan päivystys kiristi linjaansa, sillä aiheettomista käynneistä on vaivaa kaikille

Ketään ei käännytetä ilman hoidon tarpeen arviointia, mutta kiireettömät asiakkaat opastetaan entistä useammin terveysasemille.
Murtunutta rannetta kipsattiin keskussairaalan päivystyksessä. Arkistokuva

Kiireettömän vaivan kanssa Kanta-Hämeen keskussairaalan päivystykseen hakeutuva potilas saa entistä herkemmin kehotuksen hakea apua muualta.

Vuosi vuodelta kasvaneet asiakasmäärät sekä muun muassa väestön vanhenemisesta johtuva potilaiden monipuolisemman hoidon tarve on pakottanut sairaalaa kiristämään linjaa potilaiden vastaanottamisessa.

– Olemme alkaneen noudattaa tiukemmin aiemminkin voimassa ollutta hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointia, josta on hieman lipsuttu. On keljua käännyttää varsinkin pidemmältä saapunut potilas, mutta kaikki vaivat eivät vain kuulu päivystykseen, päivystysklinikan osastonylilääkäri Veli-Pekka Rautava sanoo.

Lue myös: Kävimme katsomassa, mitä keskussairaalan päivystyksen suljettujen ovien takana tapahtuu

 

Ketään ei käännytetä kuitenkaan näkemättä. Jokaista päivystykseen hakeutuvaa jututtaa joko hoitaja tai lääkäri, joka tekee kiireellisyysarvioinnin.

Päivystyksessä on käytössä viisiportainen arviointi, jossa kiireisimmät, yleensä ambulanssilla saapuvat potilaat ohittavat muut.

– Esimerkiksi aivoinfarktit ja kolaripotilaat menevät kaikkien edelle.

Milloin päivystykseen hakeutumisesta ei ole hyötyä?

– Omalääkäri on paras asiantuntija, kun kyseessä on vanha kolottava vamma, jo aiemmin tutkittu sairaus, jonka oireet kyllästyttävät tai pitkäaikaista hoitoa vaativat asiat, joihin liittyy monipuolista lääkitystä.

 

Päivystyksen puhelinpalvelu alkaa myös suositella verkossa kaikkien käytettävissä olevan Omaolo-palvelun käyttöä. Palvelussa voi arvioida yksittäistä oiretta tai terveysongelmaa ja saada hoitosuosituksia.

– Sieltä löytyy todella paljon neuvoja oireisiin, joiden vuoksi päivystykseen hakeutumisesta ei välttämättä ole hyötyä. Palvelun käyttö säästää ennen kaikkea potilaan aikaa, Rautava kertoo.

Palvelu voi myös suosittaa lähtemään heti päivystykseen, jos oireet vaikuttavat vakavilta.

 

Keskussairaalan päivystykseen hakeutuu tänä vuonna noin 47 000 potilasta, jos tahti pysyy samana loppuvuoden. Arviossa on lisäystä noin tuhat potilasta viime vuodesta.

– Esimerkiksi influenssakausi vaikuttaa lopulliseen potilasmäärään merkittävästi.

Rautava kertoo, että suurin osa päivystykseen hakeutuvista potilaista on kuitenkin päivystyshoidon tarpeessa.

– Pelkästään erikoissairaanhoitoa vaativia, ambulanssilla saapuvia näistä potilaista on yli 18 000.

Päivystyksessä on tänä vuonna ollut ruuhkia, minkä vuoksi sairaalan omien lääkäreiden päivystystyön määrää lisätään huomattavasti. HäSa