Kanta-Häme

Keskusta tarvitsee tulevaisuudessa noin 800 autopaikkaa – Juha Isosuo: Toriparkki ainoa todellinen vaihtoehto

Vekka Capitalin Seppo Vekka: Mitä syvemmälle tehdään pysäköintipaikkoja, sitä korkeammalle nousevat osakkaiden neliöhinnat.

Tällä hetkellä maan alle tehtävä toriparkki näyttää olevan tulevaisuudessa ainoa vaihtoehto velvoite- ja asiakaspysäköinnille.

Kaupunki haluaa pysäköintiratkaisun kustannusten katettavan puoliksi yksityisellä eli kiinteistönomistajien rahalla. Seuraavaksi kaupunki neuvottelee kiinteistönomistajien kanssa pysäköintiratkaisun löytymiseksi.

– Neuvottelu ei ole kuitenkaan yksityinen, vaan kaavallinen asia. Ymmärrän, että on vaikea sitoutua asiaan, josta ei vielä tiedetä oikeita kustannuksia, Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (kok.) sanoo.

Raatihuoneenkatu 10:n kiinteistön omistavan Vekka Capitalin hallituksen puheenjohtajan Seppo Vekan mukaan Hämeenlinnan kaupunki maksattaa mielellään kaiken kiinteistönomistajilla.

– Tässä yhteydessä se on ihan relevantti ajatus. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään ykköskorttelista, vaan kaikista niistä kiinteistöistä, joissa ei ole velvoiteparkkipaikkoja. Tarvitsisi ensin vaan tietää, mikä pysäköinnin hintalappu.

Toriparkkia hän pitää järkevimpänä tapana rakentaa velvoitepaikkoja, mutta:

– Mitä syvemmälle maan alle mennään, sitä korkeammalle kipuavat osakkaiden neliöhinnat. Kuinka paljon väki on valmis maksamaan, sillä Linnan tilalle kaavaillaan liiketilojen lisäksi myös valtavasti asuntoja.

 

Linnan länsipäädyn ja keskiosan omistaa City Kauppapaikat – ja ne on tarkoitus purkaa. Hämeen Sanomat ei tavoittanut City Kauppapaikkojen toimitusjohtajaa Raimo Sarajärveä maanantaina kommentoimaan purkusuunnitelmia.

– Halukkaita investoijia on. Kukaan ei voita jos purettavat osat jäävät sepelille. Nyt kaupungin päättäjien pitäisi rohkeasti päättää, kuten esimerkiksi Hyvinkäällä tehdään. Tätä on veivattu jo vuodesta 1980, Vekka lataa.

Vekka Capitalin toimitusjohtaja Jarmo Luukkanen toteaa, että tilojen vuokrattavuuden kannalta Hämeenlinnassa ei voida laskea julkisen liikenteen ja yhteisautojen varaan.

– Olemme pystyneet tarjoamaan vuokralaisillemme autopaikkoja. Lisätarve ei ole akuutti – vielä. Kysymys kuuluu, paljonko yhdelle autopaikalle tulee hintaa?

Ykköskorttelissa Vekka Capitalin suurimmat vuokralaiset ovat Osuuskauppa Hämeenmaa ja Pihlajalinna.

 

Sari Rautio muistuttaa, että keskustan kehittyminen ja täydennysrakentaminen tarvitsevat tulevaisuudessa noin 700–800 autopaikkaa pääasiassa poistuvien tilalle.

Myös apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon mukaan toriparkki on ykköskorttelin pysäköinnille ainoa todellinen vaihtoehto.

– On enemmän kuin todennäköistä, että korttelin autopaikkatarvetta ei voida ratkaista korttelialueella, joten toriparkki on tutkittava samalla kertaa.

Keskustan pohjavesimittauksia on tehty noin kolme kuukautta ja työ jatkuu toistaiseksi. Mittauksilla selvitetään pohjavedenpinnan muutoksia pidemmällä aikavälillä.

– Toivon, että pohjavesitutkimusten tuloksista saataisiin faktaa käsiteltäväksi viimeistään alkuvuodesta.

Molemmat arvelevat, että torin yläpäähän voi mahtua jopa kaksikerroksinen pysäköintilaitos.

– Asiaa on selvitetty monta kertaa ja muut pysäköintivaihtoehdot ovat liian kaukana keskustasta, Rautio sanoo.

Kaupunginvaltuusto päätti maanantaina ykköskorttelin asemakaavamuutoksen käynnistämisestä. HäSa