Kanta-Häme

Keskustan hotelleissa läkähdytään helteillä

Nykymatkustajista suuri osa olettaa, että varattu hotellihuone on ilmastoitu. Soittokierros Hämeenlinnan keskustan hotelleihin paljastaa yllättävän tosiasian. Keskustan 509 hotellihuoneesta vain 41 viilenee helteillä.

– Saamme kesällä ilmastoinnista hyvää palautetta. Osa asiakkaista tulee meidän hotelliin ihan sen takia. Esimerkiksi perheet ja vanhemmat asiakkaat kiittelevät, kertoo Emilian hotellinjohtaja Pia Ryöppö.

Ilmastointijärjestelmä rakennettiin Emiliaan taloremontin yhteydessä viitisen vuotta sitten.

Restelin hotelleissa, Rantasipi Aulangolla ja Cumuluksessa, poistoilma vaihtuu koneellisesti, mutta jäähdyttävää ilmastointia ei ole.

– Kun vanhoihin kiinteistöihin ruvetaan rakentamaan ilmastointeja, täytyy neuvotella myös kiinteistöjen omistajien kanssa. Nämä ovat niin isoja investointeja, sanoo Hämeenlinnan aluejohtaja Kari Viitamäki.

Vaakunan huoneista puolet viileiksi

Jäähtyvien hotellihuoneiden osuus Hämeenlinnassa nousee kerta heitolla alle kymmenestä prosentista kahteenkymmeneen, kun Sokos Hotelli Vaakunassa vuodenvaihteen tietämillä alkava remontti valmistuu. Sen yhteydessä ilmastoinnin saa kuutisenkymmentä järvenpuoleista huonetta. Huoneiden kokonaismäärä on 123.

– Ilmastointi on remontin kallein osuus, koska siinä mennään seinien läpi katosta alakertaan asti. Remontin budjetissa se tarkoittaa 60-70 prosenttia, arvioi hotellinjohtaja Esa Palosaari.

Palosaaren käsityksen mukaan asiakkaat eivät suoranaisesti vaadi ilmastointia, mutta jos tarjolla on vaihtoehtoja, kallistuu asiakas todennäköisesti ilmastoidun huoneen puoleen. Hotellit taas suhteuttavat kustannuksia Suomen kovin, kovin lyhyeen suveen. Talvella tarve jäähdyttää on olematon.

– Mutta jos kohdalle sattuu hellepäiviä, tulee öistä tuskallisia. Asiakkaan viihtyvyyden vuoksihan ilmastointi tehdään, hän sanoo.

Aulangolla ja Cumuluksessa asiakkaita sijoitellaan helteillä mahdollisuuksien mukaan viileimpiin huoneisiin. Kummallakaan hotellilla ei ole tällä hetkellä konkreettisia ilmastointiremonttisuunnitelmia.

– Löytyykö rahaa tämän tapaiseen investointiin, sitä harkitaan aina tilanteiden ja suhdanteiden mukaan, sanoo Viitamäki.

Asiakkaat osaavat valittaa

Hotellien vastaanotoissa on totuttu siihen, että asiakkaat kitisevät tukalista huoneista. Vaakunassa suurinta tuskaa on pyritty helpottamaan viemällä kokoustilojen kookkaita jalkatuulettimia huoneisiin pöytätuulettimien tueksi.

– Palautetta tulee, ehdottomasti! sanoo hotellipäällikkö Jouni Kämäri.

– Jotkut ymmärtävät oikein hyvin, että kun on kuuma niin on kuuma. Mutta jonkun verran reklamoinnit lisääntyvät kesällä juuri tämän ilmastoinnin puuttumisen takia, kertoo Cumuluksen hotellipäällikkö Terhi Serto. (HäSa)

Päivän lehti

1.6.2020