Kanta-Häme

Keskustan ilmaisiin pop up -tiloihin tulijoita

Jo viitisen yritystä on ollut halukas hyödyntämään Hämeenlinnan ydinkeskustan ilmaisia pop up -liiketiloja kuultuaan niistä vasta puskaradiosta, kertoo Hämeenlinnan nuorkauppakamarin projektipäällikkö Marko Paasu.

Kiinnostuneita ovat olleet ainakin huonekalualan yritys, tanssistudio, kulutustavaroiden erikoisliike ja pop up -radio.

Pop up Hämeenlinna -hankkeen ideana on tarjota yrittäjille ja yhteisöille mahdollisuus kokeilla millaista on toimia Hämeenlinnan keskustan liiketiloissa. Niitä voi hakea maksutta pop up -käyttöön 7–14 päivän ajaksi välillä 20.11.–20.12.

HANKKEEN TAKANA ovat nuorkauppakamarin lisäksi Linnan Kehitys oy:n Luota-hanke ja Hämeenlinnan kaupunkikeskustayhdistys.

Tarkoituksena on elävöittää kaupungin keskustaa, lisätä sen vetovoimaa sekä rohkaista vuokraamaan liiketila kokeilun jälkeen.

– Moni on haaveillut kivijalkaliikkeestä, mutta ei ole ollut rohkeutta kokeilla, kun aina on vaadittu puolen vuoden tai vuoden vuokrasopimusta. Haluamme kannustaa etenkin nuoria kokeilemaan siipiään yrittäjinä, Marko Paasu sanoo.

POP UP -KÄYTTÖÖN on jo nyt saatu toistakymmentä vapaata liiketilaa, mutta tavoitteena on vähintään tuplamäärä.

– Muut yrittäjät ovat pelänneet, että tiloihin tulee liian paljon kilpailevaa liiketoimintaa ja helppoheikkejä, jotka eivät pelaa samoilla pelisäännöillä. Tyhjien tilojen omistajat taas toivovat saavansa pysyviä vuokralaisia, jotta tilat eivät seiso tyhjän panttina.

POP UP -YRITTÄJÄT tullaan esittelemään www.popuphml.fi-sivuilla, joilla kerrotaan milloin ja mistä päin kaupunkia heidän liiketilansa löytyvät. Sivut, joista saa myös lisätietoa, avataan tämän viikon lopussa.

Facebook-sivulle Pop-up HML tulee myös yritysesittelyt kuvineen.

– Toivon mukaan tämä kantaa pidemmälle eikä ydinkeskusta muutu hankkeen jälkeen samanlaiseksi kuin nyt. Se on aika hiljainen ja surullinen, kun siellä ei ole ketään, Marko Paasu toteaa.