Kanta-Häme Hämeenlinna

Keskustan uudesta nopeusrajoituksesta päätetään ensi tiistaina - 30 km/t saa laajaa kannatusta

Lautakunta päättää ensi viikolla, tuleeko Hämeenlinnan keskustaan 30 km/t nopeusrajoitus.
Autojen nopeuksia halutaan alentaa Hämeenlinnan keskustassa ja Hämeensaaressa 30 kilometriin tunnissa. Aulangontiellä oli kesällä 2018 väliaikainen komenkympin nopeusrajoitus tietöiden takia. Arkistokuva. Kuva: Eelis Bjurström
Autojen nopeuksia halutaan alentaa Hämeenlinnan keskustassa ja Hämeensaaressa 30 kilometriin tunnissa. Aulangontiellä oli kesällä 2018 väliaikainen komenkympin nopeusrajoitus tietöiden takia. Arkistokuva. Kuva: Eelis Bjurström

Hämeenlinnan keskustaan ja Hämeensaareen suunniteltu nopeusrajoitusten alentaminen 30 km/t -tasolle saa laajaa kannatusta.

Kaupunkirakennelautakunta päättää nopeusrajoitusten alentamisesta ensi tiistaina. Uuden rajoituksen käyttöönottaminen vaatisi esityksen mukaan noin 15 000 – 20 000 euroa maksavia muutoksia liikenteen ohjaukseen.

Nykyiset nopeusrajoitukset jäisivät Lukiokadulle (40 km/t) ja Paasikiventielle (50 km/t).

Nopeusrajoitusten alentamista on suunniteltu tai jo toteutettu useissa kaupungeissa jalankulkijoiden turvallisuuden lisäämiseksi. Tutkimusten mukaan jalankulkijan kuoleman todennäköisyys kasvaa jyrkästi törmäysnopeuden ylittäessä neljäkymmentä kilometriä tunnissa.

 

Lue myös: Kolmenkympin nopeusrajoitus parantaisi liikenneturvallisuutta tuntuvasti – Sopisiko se myös Hämeenlinnaan? (1.9.2019)

Lue myös: 30 km/tunnissa nopeusrajoitus yleistyy koko ajan Suomen kaupunkien keskustoissa (28.7.2019)

Nuoret ja vanhat samaa mieltä

Käytännössä kaikki lautakunnalle lausunnon antaneet sidosryhmät kannattivat nopeuksien alentamista. Muutoksella nähtiin positiivisia vaikutuksia etenkin lasten turvallisuuteen.

Hämeen poliisilaitos kannatti nopeusrajoituksen laskemista yhdessä katutilan muutosten kanssa. Pelkkä nopeusrajoituksen laskeminen nopeusrajoituskylttejä vaihtamalla ei poliisien mukaan riitä.

Nuorisovaltuusto, vanhusneuvosto, ikäihmisten vaikuttajaraati ja keskikaupungin asukasyhdistys kannattivat nopeusrajoituksen laskemista. Vammaisneuvosto vaati rajoitusalueen laajentamista Goodmanin suuntaan.

Matalammat nopeusrajoitukset kelpaisivat myös Hämeenlinnan Taksiautoilijat ry:lle, kunhan keskustaa halkoville pääväylille Lukiokadulle ja Paasikiventielle jäisivät nykyiset nopeusrajoitukset.

Elinkeinopoliittinen neuvottelukunta ja Hämeenlinnan Kaupunkikeskustayhdistys pitivät esitystä hyvänä kuten myös Tawast Cycling Club ry, jonka mukaan rajoitusten laskeminen todellisesta halusta parantaa pyöräilyn ja kävelyn olosuhteita.

Kuntalaiskyselyssä mielipiteet jakautuivat

Kaupunkilaiset kertoivat kantansa avoimessa kuntalaiskyselyssä toukokuussa. 214 vastaajasta 41 prosenttia kannatti ja 55 prosenttia vastusti rajoitusten alentamista.

Lähes joka kymmenes vastaaja halusi laskea nopeusrajoituksia vieläkin laajemmalla alueella. Myös katujen rakenteen ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen nousivat esiin vastauksissa.

Vastustajien pelkona on keskustan hiljeneminen ja elinvoiman heikkeneminen sekä liikenteen ruuhkautuminen ja autoliikenteen sujuvuuden heikentyminen. HäSa

 

 

Päivän lehti

6.7.2020