Kanta-Häme

Ketä uskoa ruostesuojauksessa?

– Ihmisillä on väärä kuva, että nykyautot olisivat suojassa ruostumiselta. Luotetaan korien sinkitykseen, mutta todellisuudessa kova sinkkipinta menee helposti rikki jo parista kiven iskemästä ja ruoste pääsee kukkimaan, sanoo Kanta-Hämeen Autosuojaamon yrittäjä Kai Rantanen.

Hän saa tukea näkemyksilleen ruotsalaisen Korroosio-instituutin tekemistä tutkimuksista ja Vi Bilägare -lehden laajasta vertailusta. Lehden mukaan lähes kaikkien automerkkien ruostesuojaus on heikentynyt viime vuosina. Syyksi nähdään autonvalmistajien kulukuuri.

Laajasti eri lehdissä siteeratut vertailutulokset ovat nostaneet tikunnokkaan monia suomalaistenkin eniten suosimia merkkejä, kuten Toyotan, Mazdan ja Skodan.

– On ihan totta, että monien volyymimerkkien ja suosittujen mallien alustasuojaus on surkealla tasolla. Itse en kuitenkaan halua erikseen lähteä leimaamaan niitä, Rantanen muotoilee.

Mainoskampanja?

Mazdaa ja Skodaa edustavan Hämeen Tehoauton toimitusjohtaja Jukka Aalto puolustaa merkkejään tiukasti.

– Totta kai nämä kampanjat suunnataan aina myyvimpiä merkkejä vastaan. Ruostesuojaukset ovat vähentyneet aivan hillittömästi autojen koritekniikan kehittyessä, joten tietysti alan yritysten täytyy mainostaa omaa hommaansa, Aalto sivaltaa.

Hänen mukaansa esimerkiksi uuden Skodan ostajan ei kannata olla lainkaan huolissaan.

– Katselen joka päivä 5–7 vuotta vanhoja pelejä tuossa pihassa, eikä niistä ruostetta löydä sitten millään.

– Eihän ruostesuojauksesta mitään haittaa ole, mutta hyöty tulee lähinnä äänieristyksen hienoisesta paranemisesta. Ruostesuojaa uusi Skoda ei kaipaa, Aalto väittää.

Ruostesuojaamot ovatkin kehitelleet äänieristyksestä uuden tuotteen.

Suola ja hiekka surmana

Toyotaa Hämeenlinnassa myyvän Nelipyörän myyntipäällikkö Tero Elg ei ole yhtä jyrkkä sanoissaan kuin kollegansa Aalto. Toyota-myyjätkään eivät kuitenkaan ”hirveän aktiivisesti” tarjoa uusien autojen ostajille ruostesuojausta.

– Asia on asiakkaan itse päätettävissä. Tarjoamme kyllä palvelun, jossa auto toimitetaan ja haetaan yhteistyökumppaninamme toimivaan suojaamoon, eikä asiakkaan tarvitse päätään siitä vaivata.

– Mutta suojauksen tarpeellisuudesta meillä on eri käsitys kuin ruotsalaisilla tutkijoilla ja lehdillä, Elg toteaa.

Hänen mukaansa japanilaisten merkkien huono maine ruosteenkestävyydestä pohjaa vuosituhannen vaihteeseen.

– Silloin oli tiettyjä ongelmia, mutta tilanne on parantunut sinkityksen ansiosta. En ole huomannut, että viime vuosina tilanne olisi ainakaan huonontunut, Elg pohtii.

Myyntipäällikkö kehottaa ruostesuojausta harkitsevaa asiakasta kiinnittämän huomiota auton käyttötarkoitukseen ja suunniteltuun vaihtoväliin.

– On totta, että suola on suuri surma Suomessa autoille. Myös paljon hiekkateillä ajettavan auton sinkitys saattaa kulua puhki.

– Ja jos aikoo pitää autoaan pidempään, niin suojausta voi suositella. Toki vaihdokkinakin suojauksesta on myydessä plussaa, Elg vinkkaa. (HäSa)

Päivän lehti

9.4.2020