Kanta-Häme

Kevät on tuulilasivaurioiden aikaa

Särö, häränsilmä, kiveniskemä, viiksi, halkeama. Tuulilasivauriolla on monta nimeä ja muotoa.

Keväisin auton tuulilasi on koetuksella, kun tien päällä vastaan ropisee pikkukiviä tai renkaista irtoavia nastoja. Entistä useammin nämä ovat osasyynä tuulilasin hajoamiseen.

Hämeenlinnan lasikorjauksen yrittäjä Mikko Tuomisen mukaan varsinkin moottoritiellä epäpuhtaudet ovat kaistojen välissä ja pientareella.

– Kun joku lähtee ohittamaan, niin kyllä siinä suorastaan sataa kovia yllätyksiä takana ajavan tuulilasiin, Tuominen muistuttaa.

Pienikin särö kannattaa korjata, ettei koko lasi mene kokonaan uusiksi. Lämpötilojen vaihdellessa särö voi edetä halkeamaksi.

– Ensiapuna kiveniskemä kannattaa peittää kirkkaalla teipillä. Se ei pysäytä halkeaman leviämistä, mutta estää lian ja veden pääsyn halkeamaan.

Viime vuosina tuulilasien rikkoutuminen on noussut jyrkästi, selviää Liikennevakuutuskeskuksen tilastoista.

Vakuutusyhtiöiden tietoon tulleet tuulilasivahingot kipusivat vuonna 2015 yli 111 000 ilmoitukseen. Vuonna 2008 vastaava luku oli reilut 32 000.

Tuominen arvioi vahinkotilastojen nousun olevan monen tekijän summa.

– Autoja on enemmän liikenteessä, vakuutuksia otetaan ahkerammin, ihmisten ajotavat ja autojen tekniset ominaisuudet ovat muuttuneet, hän luettelee.

Tuulilasit ovat ohuempia kuin ennen, ja osa auton kantavaa rakennetta. Ohentuminen on vähentänyt auton kokonaispainoa ja samalla polttoaineen kulutusta.

– Ennen ne olivat kiinni kumitiivisteillä, jotka antoivat lasille joustovaraa. Monta tuulilasivauriota voidaan ehkäistä riittävällä turvavälillä.

Etumatkustajan turvatyyny on suunniteltu tukeutumaan auton tuulilasiin. Mikäli lasissa on vaurio, turvatyynyn toiminta voi heikentyä.

Lisäksi tuulilasi ei kolaritilanteessa välttämättä kestä turvatyynyn laukeamisesta syntyvää voimaa.

Särö tai halkeama tuulilasissa täytetään korjaamolla hartsilla, joka kovetetaan UV-valolla.

– Paikkamaan pystyy helposti jäljen, jonka halkaisija on muutaman sentin, yli 10 senttiä alkaa olla jo liikaa.

Halkeamia Tuominen ei korjaa. Työläässä paikkauksessa hinta- ja laatusuhde eivät välttämättä kohtaa. Hänen mukaansa halvemmaksi voi tulla koko lasin vaihto.

– Vaihdosta joutuu yleensä maksamaan omavastuun, joka on 150–200 euroa vakuutuksesta riippuen.

Paikkaus maksaa useimmiten muutamasta kympistä reiluun sataan euroon. Keskihinta lasinvaihdolle Hämeenlinnan lasikorjauksessa on noin 350 euroa.

– Summa voi kohota yli 600 euroon, jos lasissa on kaikki nykyherkut, kuten lämmitys, sadetunnistin tai vaikka kamera.

Ehjä tuulilasi voi pelastaa matkustajat katon painumiselta kasaan tai auton etuosan runkorakenteiden painumiselta matkustamoon. HÄSA