Kanta-Häme Hämeenlinna

Kevyellä kynällä: Vain neljännesvuosisata sitten VR laittoi matkustajat kantamaan itse omat laukkunsa

Matkatavarapalvelu lopetettiin lähes kaikilla asemilla heinäkuussa 1995.
Helsingin Sanomat kertoi matkatavarapalveluiden päättymisestä isossa jutussa 4. kesäkuuta 1995. Kuva: Muu
Helsingin Sanomat kertoi matkatavarapalveluiden päättymisestä isossa jutussa 4. kesäkuuta 1995. Kuva: Muu

Tänä kesänä VR ilmoitti lopettavansa lisää lipunmyyntipisteitä asemiltaan. Tämä ei herättänyt isompia vastalauseita, sillä valtaosa ostaa lippunsa jo jostain muualta.

Sen sijaan tasan neljännesvuosisata sitten VR teki leikkauksen, jonka vaikutukset tuntuvat vieläkin jokaisen matkustajan arjessa.

Ennen heinäkuuta 1995 matkalaukun saattoi jättää lähtöasemalla muiden huoleksi ja perillä se annettiin takaisin konduktöörinvaunusta. Sitten palvelu lopetettiin kaikilta muilta paitsi kuudelta tärkeimmältä asemalta.

Suomi kohahti: tämähän ruuhkauttaa ahtaat käytävät ja myöhästyttää kireillä aikatauluilla ajettavia junia.

1990-luvun jälkeen aikataulut ovat kiristyneet huomattavasti ja laukut ehditään silti kantaa itse junaan ja sieltä ulos. Itsepalvelusta tuli arkea ja harva taitaa edes osata kaivata kantajaa asemalla.

Jos VR tarjoaisi vielä matkatavarapalvelua, käyttäisinkö sitä? Enpä tiedä. Matkatavaroiden jättäminen jonnekin aiheuttaa aina pienen huolen varkauksista.

Lisäksi hämeenlinnalaisena minulle on viime vuosina kehittynyt pieni epäluulo VR:n toimintaa kohtaan. Voisinko luottaa siihen, että VR oikeasti saisi laukun päätymään samaan junaan kanssani?

Parempi vain pitää oma laukku hyvin näkyvillä omalla hattuhyllyllä. HäSa

Päivän lehti

15.8.2020