Kanta-Häme

Kevyt hikiliikunta suojaa tappavalta aivoverenkiertohäiriöltä – Jo puolen tunnin reipas kävely tai pyöräily riittää

Puolen tunnin reipas kävely tai pyöräilylenkki neljästi viikossa ehkäisee sairastumista. Tupakointi on pahin riskitekijä.
Kevyeksi hikiliikunnaksi lasketaan esimerkiksi puolen tunnin kävely- tai pyöräilylenkki ja siitä saatu hyöty kasvaa samassa suhteessa lisääntyneen liikunnan kanssa. Kuva: Seppo Pessinen
Kevyeksi hikiliikunnaksi lasketaan esimerkiksi puolen tunnin kävely- tai pyöräilylenkki ja siitä saatu hyöty kasvaa samassa suhteessa lisääntyneen liikunnan kanssa. Kuva: Seppo Pessinen

Tuore suomalaistutkimus osoittaa, että puoli tuntia kevyttä hikiliikuntaa neljänä päivänä viikossa laskee tappavimman aivoverenkiertohäiriön riskiä noin 20 prosenttia.

Lukinkalvonalainen verenvuoto (SAV) on tappavin aivoverenkiertohäiriöistä. Siihen sairastuneista jopa puolet kuolee kuukauden kuluessa.

Kevyeksi hikiliikunnaksi lasketaan esimerkiksi puolen tunnin kävely- tai pyöräilylenkki.

Scientific Reports -tiedelehdessä julkaistu suomalainen seurantatutkimus selvitti noin 70  000 suomalaisesta koostuvan Finriski-aineiston avulla liikunnan vaikutusta SAV-riskiin.

Tutkimustulosten mukaan jo puoli tuntia kevyttä liikuntaa viikossa laskee SAV-riskiä noin viidellä prosentilla, ja hyöty kasvaa samassa suhteessa lisääntyneen liikunnan kanssa. Hyödyn voi saavuttaa esimerkiksi liikkumalla työmatkat kävellen tai pyörällä.

– Sinällään löydös ei ole yllättävä, koska liikunnan tiedetään olevan hyväksi myös monen muun sydän- ja verisuonitaudin ehkäisyssä. Hyödyn suuruus ja laaja-alaisuus eri ihmisjoukoilla oli kuitenkin positiivinen yllätys, kertoo lääkäri Joni Lindbohm Helsingin yliopiston julkaisemassa tiedotteessa.

Aikaisemmin tupakoinnin ja korkean verenpaineen on todettu nostavan riskiä sairastua SAV-vuotoon, mutta liikunnan vaikutuksista on ollut vain vähän tutkimusnäyttöä.

Suhteessa muihin SAV:n riskitekijöihin, tupakointiin ja korkeaan verenpaineeseen, lisääntyneen liikunnan vaikutus on niin ikään tutkimuksen mukaan suotuisa. Etenkin tupakoitsijoilla liikunta laskee riskiä jopa noin kaksi kertaa enemmän kuin muulla väestöllä.

– Täytyy kuitenkin muistaa, että tupakointi on edelleen SAV:n tärkein riskitekijä, Lindbohm mainitsee.

Tutkijoiden mukaan tärkeintä SAV-riskin minimoimiseksi on lopettaa tupakointi, hoitaa verenpaineensa kohdalleen ja liikkua säännöllisesti. STT