Kanta-Häme Riihimäki

Kevytautojen ratin taakse ei riitä mopoautokortti – Asiantuntijat tietävät, että tieliikenteessä kuolonkolareita sattuu alle 25-vuotiaille eniten

Kevytautojen rattiin istutaan 15-vuotiaana ja käytännössä ilman opetusta.

Mopoautokortilla pääsee marraskuusta lähtien ajamaan kevytautoa. Uudistus herättää vahvaa huolta autoalan ja liikenneturvallisuuden asiantuntijoissa.

– Käytännössä ratin taakse mennään lähes kouluttamattomina. Teoriatunteja on takana neljä eikä tutkintoon tarvita yhtään tuntia ajoharjoittelua. Uutta asetusta tehtäessä on sivuutettu liikenneturvallisuus, sanoo Suomen Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi.

 

Jos lainsäädännön keventämistä jatketaan, edessä saattaa olla hurjia muutoksia. Tekninen johtaja Hannu Pellikka A-Katsastuksesta kertoo ilmassa olevan visioita kotisohvalla tehtävästä auton ajokortin teoriakokeesta ja simulaattorilla suoritettavasta ajokoeosuudesta.

Vaikka esimerkiksi Epic-autokoulut ovat siirtyneet vahvasti digitaaliseen opetukseen, visiot saavat autokoulunopettajat pyörittelemään päätään.

 

Video: Lännen Median koeajossa Suomen ensimmäinen nopeusrajoitettu kevytauto:

 

 

Viime heinäkuun alusta voimaan tullut ajokorttiuudistus merkitsee, ettei mopokorttiin tarvita enää lainkaan teoria- tai ajoharjoittelua, kunhan läpäisee kokeen. Mopoautokortin neljän tunnin teoriaosuus keskittyy liikennesääntöjen opetukseen.

Liikenneturvan toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvainen ja liikennepsykologian emeritusprofessori Esko Keskinen pelkäävät, että uudistus kasvattaa liikennekuolemia lähivuosina.

– Kaikki tutkimukset näyttävät, että 16–17 -vuotiailla on kaksinkertainen riski joutua kuolonkolariin verraten 18–19 -vuotiaisiin. Näin on, vaikka 17-vuotiaat läpäisevät tutkinnon selvästi vanhempia ikäluokkia paremmin. Tutkinto ei takaa, että kuljettaja käyttäytyy turvallisesti liikenteessä, toteaa Esko Keskinen.

Keskinen uskoo kuitenkin, ettei ajo-opetuksen vähentäminen merkitse koko totuutta. Hän viittaa Englantiin, jossa teoriaa ja ajoharjoittelua ei edellytetä tutkintoon lainkaan. Siitä huolimatta yli 90 prosenttia tutkintoon osallistuneista sanoo osallistuneensa teoria- ja ajoharjoitteluopintoihin.

– Kun opetusluvalla opettaminen helpottui, aika suuri osa saa opetusta vähintäänkin tällä tavalla. Toisaalta autokoulut voivat nyt tarjota opetusta kevytautoa hankkiville, vaikkei sitä välttämättä tarvita, Keskinen pohtii.

 

Jarmo Jokilampi on varma, ettei ajokorttilainsäädännön ja asetuksen uudistus jää nykyiselleen. Hän uskoo, että tilannetta korjataan lähiaikoina muuttamalla asetusta.

– Kun mopoilijoille haluttiin mopokorttiin aikanaan kolmen tunnin teoriaopetus, ei sen uskottu näkyvän tilastoissa. Toisin kävi. Ensimmäisen vuoden aikana vakavien mopo-onnettomuuksien määrä väheni 40 prosenttia, Jokilampi muistuttaa.

Esko Keskinen ja Anna-Liisa Tarvainen korostavat, että liikenneturvallisuus on paljon muuta kuin auton hallintaa ja liikennesääntöjen osaamista. Liikenneturvallisuus edellyttää laajapohjaista opetusta, jossa pelkkä tutkinnon läpäiseminen ei voi olla tavoitteena.

Liikenneturvallisuutta mietittäessä on otettava huomioon ihminen, ajonopeus ja ympäristö.

– Jos kevennetään lakeja ja sääntöjä, siirretään vastuuta entistä enemmän koulutusjärjestelmälle. Jos sitäkin kevennetään, ajo-oppilas jää yksin, Tarvainen muistuttaa. HäSa

 

Hurrataanko kevytautolle?

"En näe juuri järkeä kevytautoissa, joista nopeuden rajoitinten poistaminen on suhteellisen helppoa. Sitten sitä ajetaan lujaa, kuten nyt mopoilla. Poliisilla ei ole resursseja valvomiseen eikä nuoria paljon heilauta edes kortin poisotto kolmeksi kuukaudeksi. Kuva: Anu Kankaansydän
Rosa Järvenpää, opiskelee autoalaa Hyriassa: “En näe juuri järkeä kevytautoissa, joista nopeuden rajoitinten poistaminen on suhteellisen helppoa. Sitten sitä ajetaan lujaa, kuten nyt mopoilla. Poliisilla ei ole resursseja valvomiseen eikä nuoria paljon heilauta edes kortin poisotto kolmeksi kuukaudeksi.”

 

"Mopoauto ei ole kiinnostanut itseä. Se on liian turvaton liikenteessä. Hidas, pieni ja rakenne heikko. Kevytauto on siinä mielessä hyvä ratkaisu. Kuva: Anu Kankaansydän
Sami Peltonen, logistiikka-alan opiskelija Hyriassa: “Mopoauto ei ole kiinnostanut itseä. Se on liian turvaton liikenteessä. Hidas, pieni ja rakenne heikko. Kevytauto on siinä mielessä hyvä ratkaisu.”

 

"Itsellä on kevytmoottoripyörä, mutta mopoauto ei tosiaan ole kiinnostanut. Melkein samalla hinnalla olisi saanut pikkuauton. Opintojen yhteydessä ajetaan nyt kuorma-autokortti. Kuva: Anu Kankaansydän
Anttoni Niittymäki, logistiikka-alan opiskelija Hyriassa: “Itsellä on kevytmoottoripyörä, mutta mopoauto ei tosiaan ole kiinnostanut. Melkein samalla hinnalla olisi saanut pikkuauton. Opintojen yhteydessä ajetaan nyt kuorma-autokortti.”

 

Mopokortti

Mopoauton kuljettaminen vaatii AM/121 -luokan ajokortin.

Ajokortin hankkimista varten tarvitaan ajokorttilupa, jota voi hakea täytettyään 14 vuotta. Se on voimassa 3 vuotta.

1.7.2018 lähtien kuljettajatutkintoon ei vaadita ajo-opetusta.

Kuljettajatutkinto jakautuu teoria- ja ajokokeeseen.

Teoriakokeeseen voi osallistua täytettyään 15 vuotta.

Edellyttää todistusta ensimmäisen ajokortin suorittajan 4 tunnin teoriakoulutuksesta.

Ajokokeeseen voi osallistua täytettyään 15 vuotta.

Vapaaehtoisen ajo-harjoittelun voi aloittaa täytettyään 15 vuotta. Sitä voi antaa autokoulu tai henkilö, jolle on myönnetty opetuslupa.

 

Liikenneturvallisuus

1974 liikenteessä kuoli 1 200 ihmistä, 1983 enää 500 ja 2018 kuolleiden määrä jäi 223:een.

Ajovalot päiväaikaan 1972

Turvavyöpakko eteen 1976

Kattonopeus 80km/h 1978

Talvirengaspakko 1978