Kanta-Häme

Kiekkoritarinkuja voisi saada ensiapua valoista

Hämeenlinna

Huonokuntoisen Kiekkoritarinkujan turvallisuustilanteen parantuminen on monen mutkan takana.

Tilaajapäällikkö Eija-Liisa Dahlbergin mukaan (HäSa 14.12.) väylä ei kuulu kaupungin vastuulle, koska se on kaavoitettu pysäköintialueeksi eikä kaduksi. Linnan Infra pitää silti aluetta kunnossa, ja Hämeenlinnan liikuntahallit oy:n mukaan tienpätkä on kaupungin hallinnoima.

Poliittinen ratkaisu voisi olla mahdollinen, sanoo Hämeenlinnan yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja Pasi Vesala (sd.).

– Kiekkoritarinkujan ongelmasta on puhuttu ainakin niin kauan kuin olen ollut politiikassa mukana, eli kahdeksan vuotta. Olen halukas keskustelemaan asiasta.

Vaaratilanteita voitaisiin Vesalan mielestä ehkäistä nopealla aikataululla, jos väylän valaistusta parannettaisiin.

– Valaistus voisi olla hyvä hätäensiapu. Juniorit juoksevat nyt lenkkejä autojen seassa hämärässä. Valaistus voitaisiin hoitaa suhteellisen nopeasti ja edullisesti. Liikuntayhtiökin voisi lähteä mukaan, ettei tämä olisi kissanhännänvetoa.

Hämeenlinnan Valot oy selvittää nyt asiaa. Kehitysjohtaja Jari Kattainen kuuli asiasta torstaina Vesalalta.

– Kiekkoritarinkujan tilanne pitää käydä katsomassa pimeällä. En osaa ottaa vielä kantaa siihen, tehtäisiinkö Kiekkoritarinkujan valaistukselle jotain tänä vai ensi vuonna. Toki jos valaistus on huono, sitä voi uusia.

Valaistuksen parantamisen aikataulu riippuu Kattaisen mukaan muista korjauslistalla olevista kohteista ja siitä, kuinka merkittävä Kiekkoritarinkuja on tärkeysjärjestyksessä.

Paras ratkaisu olisi Pasi Vesalan mielestä kaavoittaa pysäköintialueen halki katu.

– Tämä vaatisi kaavamuutoksen lisäksi rahaa, koska kadun rakentamiseen menee noin 1 000 euroa per metri. Alueella pitää ottaa huomioon myös valuma-asiat ja pohjavesi, eli se ei menisi välttämättä normaalina kadunrakentamisinvestointina. Ensi vuonna Asemanranta syö aloituskohteiden tuohta, ja välistä jää ensi vuodelle suunniteltuja kohteita.

Vesalan mukaan pitää päättää, halutaanko asfaltoitu parkkialue vai nykyaikainen valaistu katu.

– Jos pysäköintialue saneerataan, se tehdään nykyisen kaavan mukaan. Kaavamuutos kaduksi veisi asian ainakin vuoden eteenpäin.

Asioita hankaloittaa se, että väylä on sekä yleistä että liikuntahallien pysäköintialuetta.

– Tässäkään tapauksessa ei voi rakentaa naapurin tontille. Tilanne on hankala, koska käsi on samalla taskulla ja yhtiö on yhtiö, Vesala sanoo.

Hän ei osaa ottaa kantaa, millainen kuntalaisaloite voisi viedä asiaa eteenpäin valtuustossa. Kiekkoritarinkujan asfaltointia ajavan Kuntalaisaloitteen tekijä pohti perjantaina Hämeen Sanomien mielipidepalstalla uuden, kaavamuutosta vaativan aloitteen tekemistä.