Kanta-Häme

Kierrätysbisnes kasvaa

Hämeenlinna

Kun antiikkihuutokaupoistaan tunnettu Bukowski ilmoitti asiantuntijavierailusta Hämeenlinnassa, oli vastaanotto innostunut. Asiantuntija Johan Schulman vietti lopulta kaupungissa yksitoista tuntia ja arvioi yli kymmenen kodin antiikin.

Erityisen paljon hämeenlinnalaisista kodeista tarjottiin huutokauppaan taidelasia, mutta myös koruja, hopeaa, tinaa ja suomalaista nykytaidetta.

– Emme ole viime aikoina olleet Hämeenlinnassa muuten kuin yksittäisillä käynneillä. Alamme järjestää vierailuja joka vuosi, Schulman iloitsee.

Antiikin ja samalla antiikkihuutokauppojen suosio kasvaa koko ajan ja suoraan asiakkaiden kodeissa tehdyt arvioinnit yleistyvät.

– Ennen kuin lähdemme asiakkaan kotiin, pitää meillä olla varmaa tietoa siitä, että se kannattaa. Parin esineen takia ei kotiin lähdetä Helsingistä asti, Bukowskin toimitusjohtaja Jori Keckman sanoo.

Joskus järjestetään paikallisissa hotelleissa arviointitilaisuuksia. Turussa, Tampereella ja Jyväskylässä on tehty kotikäyntejä kahdesti vuodessa. Pienemmissä kaupungeissa arviointitilaisuudet ovat satunnaisia.

– Kotikäynnit ovat aina haasteellisia, sillä yleensä asiantuntijalla on arvioitavana paljon erilaisia esineitä. Ei riitä, että on jonkun tietyn erityisalueen asiantuntija, vaan tietoa on oltava mahdollisimman laajasti, Schulman huomauttaa.

Etenkin iäkkäille asiakkaille kotikäynnit ovat käytännöllisiä.

– Muutaman kympin tavaroita ei kannata Bukowskin kaltaisiin laatuhuutokauppoihin lähteä edes tarjoamaan. Tavaran arvon pitäisi pyöriä 200–300 euron hujakoilla. Halvemmille tavaroille löydetään muut myyntikanavat, Schulman neuvoo.

Keckman vertaa antiikkihuutokauppaa kierrätysbisnekseen. Käytetyn tavaran kauppa on entistä suositumpaa ja tulevaisuuden näkymät ovat hyvät.

Bukowski on Pohjoismaiden laajin huutokauppahuone. Asiantuntijoita yrityksessä työskentelee yli 40, joista kymmenen toimii Suomessa.

– Erityisen paljon liikkuu nyt taidelasi, mutta kyllä myös designhuonekaluilla on ottajansa, Keckman sanoo.

Huutokauppoja järjestetään enää internetissä. Muut huutokaupat seuraavat Bukowskin vanavedessä, mutta toiminnan digitalisoimisessa on valtava työ.

Verkkohuutokaupan hyvä puoli on sen kansainvälisyys ja se, että huutokaupassa voi olla suurikin joukko ihmisiä ilman, että seinät tulisivat vastaan.

– Alvar Aallon suunnittelemat huonekalut myyvät aina, mutta mikä tahansa teollinen perushuonekalu ei liiku, Keckman miettii.

Huutokauppojen hittituote on ollut jo vuosia miesten merkkirannekello, joita on myynnissä myös tällä hetkellä Bukowskilla. Yllättävän paljon luettelosta löytyy myös huikeita korkokenkiä ja hameita.

Kellot ovat kovassa nosteessa ja hinnat ovat huimia.

– Kellojen ei tarvitse olla vanhoja, kunhan ne edustavat laatumerkkejä kuten Omegaa tai Rolexia.