Kanta-Häme

Kiersikö tämä Volvo Ahveniston moottoriradan ensimmäisenä? Veikko Pulli kavereineen pelasti vanhan rouvansa Hauhon metsästä, ja nyt se kuljettaa ystäviä yhä – Video

Ojoislaiset kaverukset hankkivat vanhan Volvon 300 markalla vuonna 1965. Auto ruostui, kun porukka hajosi mutta entisöitiin jälleennäkemisen jälkeen. Volvo kuljettaa kaveruksia edelleen, yli 50 vuoden jälkeen.
Veikko Pulli on omistanut "Ojoiswillen" eli Volvo PV-832:n vuodesta 1965 lähtien. Auto koki uuden elämän vuosituhannen alussa, kun vanha kaveriporukka päätti kunnostaa nuoruusvuosien menopelin. Kuva: Riku Hasari / HäSa
Veikko Pulli on omistanut "Ojoiswillen" eli Volvo PV 832:n vuodesta 1965 lähtien. Auto koki uuden elämän vuosituhannen alussa, kun vanha kaveriporukka päätti kunnostaa nuoruusvuosien menopelin. Kuva: Riku Hasari / HäSa

Oli toukokuinen perjantai vuonna 1965. 17-vuotias Veikko Pulli oli ystäviensä kanssa Anttilan vanhan tavaratalon läheisellä kioskilla Hämeenlinnan keskustassa.

Ojoisten kaupunginosassa asuvan Pullin ja hänen ystäviensä luo kaarsi kolme tuttua 8-paikkaisessa mustassa PV 832 -mallisessa Volvossa.

Malli oli siihen saakka tuttu suurelle yleisölle lähinnä Komisario Palmu -elokuvista, joissa muhkeaviiksinen Joel Rinne matkusti rikospaikalta toiselle esittäen Mika Waltarin luomaa poliisimiestä.

Sikäli osuvaa, että kioskille kaartanut auto oli myös ollut Helsingin poliisin käytössä 1950-luvulla. Tätä ei Pulli kuitenkaan vielä tuolloin tiennyt.

Kun Pulli näki omin silmin Volvon ensimmäistä kertaa, hän muistaa, että ”jotain kolahti”.

– Me Ojoisten pojat olimme kateellisia. Voi jestas, niillä on hieno auto, Pulli toteaa vuosikymmeniä myöhemmin.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Volvo PV 830 -sarjan autot ovat tuttu näky muun muassa Komisario Palmu -elokuvista. Kuva: Riku Hasari / HäSa

Sitten kävi erikoinen sattumus. Volvon alun perin ostaneet nuoret eivät voineetkaan pitää autoa, joten se palautettiin autoliikkeeseen heti seuraavana päivänä.

Pulli sai ystävineen kuulla käänteestä, ja ystävät hankkivat Autolinna-liikkeestä mustan vuoden 1952 Volvon itselleen 300 markalla, mikä vastaa nykyrahassa noin 560 euroa. Pullilla ei ollut tuolloin edes ajokorttia.

Auto sai nimekseen Ojoiswille.

Nyt, 56 vuotta ja tuhansia ajokilometrejä myöhemmin Pulli on yhä mukana porukassa, joka auton omistaa. Vuosien aikana on vain ehtinyt tapahtua paljon – niin autolle kuin ystäväporukalle, jotka sen omistivat.

Porukka hajosi, auto unohtui

Suuri 8-paikkainen Volvo kyyditsi ojoislaista kaveriporukkaa 1960-luvun loppuvuodet, ja Pullikin tapasi tulevan vaimonsa auton kyydissä.

Hänen kertomansa mukaan kyseinen yksilö oli ensimmäinen auto, joka kiersi Ahveniston moottoriradan ympäri silloin, kun rataa vielä rakennettiin.

Videolla Veikko Pulli muistelee vaiheita auton kanssa ja kertoo, miten kulkupeli sai nimekseen Ojoiswillen. Juttu jatkuu videon jälkeen.

1970-luvulle tultaessa Ojoisilla varttunut ystäväpiiri hiljalleen hajosi omille teilleen. Vanha Volvo jäi Pullin nimiin.

Lopulta porukan lisäksi hajosi myös auto.

Volvon valurautainen käsijarru petti niin, ettei auto päässyt katsastuksesta läpi. Pulli päätti viedä auton säilöön maatilalle Hauhon Eteläisiin siihen saakka, kunnes hänellä olisi tarpeeksi varoja saattaa kulkupeli taas ajokuntoon. Tilanomistaja kuitenkin kuoli, ja Volvo päätyi sattumusten kautta paikallisten nuorten peltokärryksi.

Kun Pulli palasi 1970-luvun puolessavälissä lopulta katsomaan autoa, se oli ajettu romuksi ja jätetty metsään keräämään ruostetta.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Veikko Pulli on ollut vanhan Volvon omistaja 1960-luvulta lähtien. Nykyisin auton omistaa hänen kanssaan myös kaksi muuta ”Ojoisten poikaa.” Kuva: Riku Hasari / HäSa

Tukholmassa syntyi idea

Kului vuosi, toinen, lopulta vuosikymmen ja vielä toinen. Vuoden 1999 keväällä Ojoisten vanha kaveriporukka kokoontui pitkästä aikaa ja lähti risteilylle länsinaapuriin.

Perillä Tukholmassa ystävykset huomasivat, että liikenteessä kulki yhä vanhoja Volvoja, jopa takseina.

– Aloimme miettiä, mistähän tuollainen löydettäisiin.

Mieleen muistui Eteläisten metsässä lojuva Volvon raato, ja ystävykset ryhtyivät toimeen. Entisöijäksi löytyi Jami Talja, jota ilman ei Pullin mukaan entisöintiä olisi tehty.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Volvossa on istumapaikkoja 8 matkustajalle, mutta Pullin mukaan kaverukset saivat autoon aikanaan mahtumaan 14 ihmistä, kun piti lähteä tansseille Sotkanlinnaan. Kuva: Riku Hasari / HäSa
Volvossa on istumapaikkoja 8 matkustajalle, mutta Pullin mukaan kaverukset saivat autoon aikanaan mahtumaan 14 ihmistä, kun piti lähteä tansseille Sotkanlinnaan. Kuva: Riku Hasari / HäSa

Kului viisi vuotta. Työhön kului tuhansia euroja ja elintenluovuttajiksi pari muuta puoliromua Volvoa. Kymmenen ystävyksen rahoittaman projektin seurauksena Ojoiswille syntyi uudelleen eloon ja hyväksyttiin 22. heinäkuuta 2004 jälleen liikenteeseen.

3 ystävää omistaa nykyisin

Nykyisin Volvon omistavat Pullin lisäksi kaksi muuta ”Ojoisten poikaa” Pekka Lempinen ja Seppo Nuottajärvi, ja auto on harrastekäytössä. Pulli kuljettaa kulkuneuvoaan ajanmukaisessa ja kesähelteessä varsin lämpimässä kuljettajan asussa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kuva: Riku Hasari / HäSa
Entistöintä varten auto tarvitsi osia toisesta Volvosta. Mittaristo on Volvo 164 -mallista. Kuva: Riku Hasari / HäSa

Toisinaan hääparit myös pyytävät kulkupeliä vuokralle. Ojoiswillen takapenkillä on sittemmin kulkenut esimerkiksi ex-jääkiekkoilijat Antti Miettinen ja Mika Lartama puolisoineen. Punaisilla sametti-istuimilla on ollut myös jääkiekon SM-mestaruuspokaali Kanada-malja molempina kertoina, kun HPK on voittanut mestaruuden.

Pulli kuvailee kulkupeliä nykyisin ”hyvin säilyneeksi vanhaksi rouvaksi”. Liki 2-tonninen ”vanha rouva” on valmistettu teräksestä ja paksusta pellistä, mutta jatkuvaa huolta auto silti vaatii.

– Meillä on sellainen sopimus, että se, joka meistä on viimeisenä, niin auto jää hänelle. Hänen perikuntansa saa sitten päättää, onko se rangaistus vai palkinto.

 

Volvo PV 832

Ojoiswilleksi ristitty auto on saanut nimensä nyrkkeilijä Cassius Clayn eli Muhammad Aliin liittyvän tarinan kautta. Kuva: Riku Hasari / HäSa

Veikko Pullin ja hänen ystäviensä hankkima auto on alun perin vuodelta 1952.

Vuosina 1999–2004 auto kunnostettiin, ja se tarvitsi osia muista Volvoista.

Runko ja sisustus ovat PV 830 -sarjasta, mutta nykyinen moottori on vuoden 1969 Volvo 164:stä, samoin auton mittaristo, jarrut ja automaattivaihteisto.

6-sylinterinen 3 litran moottori tuottaa noin 150 hevosvoimaa. Auton massa on noin 1,8 tonnia.

Ojoiswille on ollut ystäväpiirin käytössä jo 1960-luvun lopussa. Kuva on otettu Jääskentieltä Ojoisilta vuonna 1968. Kuva: Pekka Heinonen

Menot