Kanta-Häme

Kiertokapula purkaa viestiruuhkaa viikonloppuna – jätesotkun arvellaan silti kestävän vielä ainakin pari viikkoa

Kiertokapulassa luvataan jonkinlaista hyvitystä asiakkaille, jotka ovat joutuneet odottamaan jäteastian tyhjennystä viikkokausia.

Kunnalliseen jätteenkuljetukseen siirtymisessä on edelleen ongelmia ainakin Hattulassa. Esimerkiksi Facebookin ”Hattula – kuntalaisten kuulumisia” -sivulla on tälläkin viikolla tuskailtu, ettei jäteastioita ole joissakin talouksissa tyhjennetty syyskuun alkupuolen jälkeen.

– Hattulassa tilanne on pahin, siellä asiakasrekisterissä on ollut paljon puutteita. Ilmeisesti yli tuhannen asiakkaan tiedot ovat puuttuneet, sanoo jätehuoltoyhtiö Kiertokapulan toimitusjohtaja Kari Mäkinen.

Kiertokapula on kilpailuttanut kuljetukset Hämeenlinnan ja Hattulan alueella ja huolehtii asiakasrekisteristä ja laskutuksesta sinne toimitettujen tietojen perusteella.

Puuttuneiden tietojen lisäksi ongelmana on ollut se, etteivät asiakkaat ole päässeet puhelimella läpi Kiertokapulan asiakaspalveluun eikä sähköpostiyhteydenottoihin ole ehditty vastata.

– Meillä on nyt viikonloppuna ihmisiä töissä purkamassa sähköpostiruuhkaa, joten toivottavasti tilanne helpottuu.

Mäkinen sekä Kiertokapulan asiakaspalvelupäällikkö Liisa Sivusaari arvioivat molemmat, että ongelmat pitäisi saada kuntoon parin viikon kuluessa.

– Parhaamme teemme koko ajan, mutta paljon on vielä avaamattomia sähköposteja. Puhelujen määrä sen sijaan on alkanut laskea, joten tilanne alkaa ehkä pikkuhiljaa tasaantua, Sivusaari kertoo.

Kari Mäkinen sanoo, että tilannetta on tarkoitus hyvittää sellaisille asiakkaille, joiden jätteet ovat jääneet keräämättä. Liisa Sivusaaren mukaan tilannetta tarkastellaan tapauskohtaisesti.

 

Kari Mäkinen kertoo, että Kiertokapulan asiakaspalveluun on tullut rankkaa palautetta, sillä monella yhteydenottajalla on ollut tunteet pinnassa.

– Se on ymmärrettävää, vaikka asiakaspalvelun syytä nämä sekaannukset eivät millään lailla ole.

Osansa ovat saaneet myös seudullisen jätelautakunta Kolmenkierron jäsenet, muun muassa puheenjohtaja Juha Tuomi (kok.).

– Puheluita on tullut, ja välillä sellaisia, että luuri on täytynyt pitää käsivarren mitan päässä, etteivät tärykalvot puhkea.

Tuomen mukaan on erittäin valitettavaa, että asiakkaat ovat muutosvaiheessa joutuneet eriarvoiseen asemaan.

– Eihän tämän näin pitänyt sujua. Tarkoitus oli, että parhaassa tapauksessa asiakkaiden ei olisi tarvinnut tehdä mitään. Muutoksen olisi huomannut vain siinä, että laskuttaja muuttuu ja hinta alenee.

Hän kertoo, että kun Lopella siirryttiin vastaavaan järjestelmään, kaikki sujui ongelmitta.

Entä miten varmistetaan, ettei vastaavaa kaaosta synny, kun pääosa Hämeenlinnan kantakaupungista sekä Hauho, Lammi ja Tuulos siirtyvät uuteen järjestelmään toukokuun alussa?

– Sitä täytyy miettiä, mutta kyllähän tästä täytyy ottaa opiksi. Jätelautakunnan marraskuun kokouksessa mietitään tiedottamisen tehostamista, Juha Tuomi sanoo.

– Asiakaspalvelussa on jo nyt kolme määräaikaista työntekijää, ja kevääksi on varmaankin syytä palkata lisää, Kari Mäkinen sanoo. HÄSA

Kunnallinen jätteenkuljetus

Jätelautakunta Kolmenkierto päätti viisi vuotta sitten, että sen alueella siirrytään kunnalliseen jätteenkuljetukseen.

Kunnallinen jätteenkuljetus tarkoittaa sitä, että kunnat kilpailuttavat kuljetukset keskitetysti sen sijaan, että kiinteistönomistajat itse sopivat suoraan yrittäjien kanssa jäteastioiden tyhjennyksestä.

Hämeenlinna ja Hattula ovat molemmat antaneet käytännön järjestelyt eli kilpailuttamisen, asiakasrekisterin ylläpidon ja laskutuksen jätehuoltoyhtiö Kiertokapulan hoidettavaksi.

Kahdessa osassa

Kunnalliseen jätteenkuljetukseen siirrytään kahdessa osassa.

Ensimmäiset alueet eli Hattula, Kalvola ja Renko sekä kantakaupungin länsiosat siirtyivät lokakuun alussa.

Ydin-Häme ja pääosa kantakaupungista siirtyvät uuteen järjestelmään ensi toukokuun alussa.

Kiertokapulan nettisivuilla on suora linkki lomakkeeseen, jolla voi liittyä jätteenkuljetuksen asiakkaaksi siinä tapauksessa, ettei jäteastiaa ole lokakuun aikana tyhjennetty.