Kanta-Häme

Kiertoliittymistä helpotusta Erkyläntien asutukselle

Erkyläntien läpiajoliikennettä taltutetaan rakentamalla jo ensi kesänä kiertoliittymät Uhkolan kioskin sekä Peltosaareen Uuden Karhintien päähän. Kiertoliittymien avulla ohjataan liikennettä kulkemaan Erkyläntien sijaan Uhkolankadulle ja V.I. Oksasen kadulle.

– Aamuisin ja illansuussa moottoritietä käyttävä työmatkaliikenne kulkee nykyään Erkyläntietä pitkin. Kadulle on joka tontilta liittymä eikä katua ole tarkoitettu läpikulkuun. Nopeusrajoituksia noudattaa vain joka neljäs auto, kertoo tien liikennejärjestelyitä suunnitellut Hamkin insinööriopiskelija Roope Ahola.

Keskimäärin syrjäisellä Erkyläntiellä ajaa vuorokaudessa 3 000 autoa, kun samaan aikaan kaupungin pääväyliin kuuluvalla Pohjoisella Rautatienkadulla aseman tuntumassa autoja on 6 800.

Töyssyjä ei tarvita

Erkyläntien varrella asuvat ovat jo usean vuoden ajan yrittäneet saada kaupungin rakentamaan tielle hidasteita, laskemaan nopeuksia tai parantamaan muuten turvallisuutta. Hidasteita on kuitenkin myös vastustettu.

Nyt opiskelijatyönä tehty suunnitelma ohjaa autoilijat luonnostaan valitsemaan uudeksi ajoreitiksi V.I. Oksasenkadun ja Uhkolankadun. Kiertoliittymillä saadaan risteykset vetämään joustavasti liikennettä ilman turhia viivytyksiä.

– Nykyisellään V.I. Oksasenkadulta Uhkolankadulle kääntyvät joutuvat pysähtymään stop-merkin taakse eikä kaupungista Peltosaaren siltaa pitkin tulevan liikenteen sekaan pääse helposti. Kiertoliittymä poistaa ongelman, perustelee Roope Ahola.

Nopeusrajoitus uusitaan

Kun molemmat kiertoliittymät valmistuvat, Erkyläntietä käyttävä ei enää voita aikaa. Erkyläntien ja Siltakadun risteykseen tulee uusi stop-merkki ja Erkyläntien nykyinen 40 kilometrin nopeusrajoitus putoaa 30 kilometriin.

Roope Ahola ei kuitenkaan usko, että Erkyläntien nopeusrajoituksilla on suurta vaikutusta autoilijoihin. Viime vuonna kadulla tehty kahden viikon nopeuksien seuranta paljasti, että neljäsosa autoilijoista noudattaa rajoituksia, 16 prosenttia ajaa reipasta, päiväsakkoihin yltävää ylinopeutta ja 58 prosenttia rikesakkovauhtia.

– Kahden viikon aikana saatiin talteen yli 50 000 auton nopeudet, joten tulosta voi pitää luotettavana.

Roope Ahola epäilee, että osa autoilijoista ajaa ylinopeutta nopeusrajoituksien laskemisesta huolimatta.

Toinen tutkimus selvitti aamuliikenteestä, että 93 prosenttia Erkyläntietä Uhkolantien risteyksen yli ajava jatkoi edelleen Erkyläntieltä Siltakadulle eli käytti tietä läpikulkuun.

– Tärkeintä on saada läpikulkuliikenne vähenemään, jolloin tien turvallisuus kasvaa.

Kavennus olisi tarpeen

Opinnäytetyönään tekemässään suunnitelmassa Roope Ahola ehdottaa Uhkolan kiertoliittymän yhteydessä muutettavan myös Erkyläntien houkuttelevuutta.

– Jos Erkyläntielle rakennetaan kioskin päähän kavennus suojatien yhteyteen, kävelijöiden turvallisuus lisääntyy ja samalla kiertoliittymässä ajavat autoilijat saadaan valitsemaan helposti ajettava Uhkolantien reitti.

Tärkeintä Aholan mielestä olisi korostaa Erkyläntien pienen kadun luonnetta kavennuksen ja istutusten avulla ja samalla nostaa Uhkolankadun vetovoimaa.

Hidastinpysäkki tai tyynytöyssy?

Roope Ahola esittää myös kahta radikaalia nopeuksiin ja Erkyläntien käyttöön vaikuttavaa ehdotusta, joiden riskit on kuitenkin selvitettävä koekäyttämällä ennen lopullisia päätöksiä.

Patastenmäen puukoulun edustalla olisi Roope Aholan mielestä hyvä paikka hidastinpysäkille. Linja-autopysäkki kaventaisi tien yksikaistaiseksi, kun linja-auto seisoo pysäkillä. Tällöin vastaantulevalla liikenteellä olisi etuajo-oikeus ja linja-auton suuntaan kulkevat joutuisivat odottamaan pysäkin takana.

– Vilkkaaseen aikaan liikenne saattaa ruuhkautua pahoin, joten tarvitaan koeaika, Roope Ahola toteaa.

Erkyläntiellä voitaisiin kokeilla myös kapeita tyynyhidasteita, jotka hidastaisivat henkilöautojen, mutteivät linja-autojen tai raskaan liikenteen kulkua. Päätökset tehdään kuitenkin teknisessä lautakunnassa, joka on jo hyväksynyt sekä kiertoliittymät, Erkyläntien stop-merkin että nopeusrajoituksen. (HäSa)