Kanta-Häme

Kiertotiet pelastavat punaisilta valoilta

Punaiset valot ruuhkauttavat liikennettä Peltosaaren sillalla marraskuun alkuun saakka. Viime viikolla käynnistynyt siltaremontti näkyy liikenteessä, vaikkei siltaa jouduta kokonaan poistamaan käytöstä.

– Koko rakentamisen ajan sillan toinen puoli on käytössä. Työt tehdään vaiheittain. Myös kevyen liikenteen väylä pysyy koko ajan käytössä, kertoo työmaapäällikkö Matti Rekilä urakoijana toimivasta Kreatesta.

Siltatöiden kaupunkilaisille aiheuttamia haittoja yritetään vähentää paitsi liikennevaloin, myös tekemällä työtä päiväaikaan. Sillan alittavan pääradan liikenne ei häiriinny eikä vaikeuta siltatöitä. Yötyöt minimoidaan, lupaa Matti Rekilä.

Liikennevalot toimivat tunnistimin, jotta punaisten valojen taakse kertyvien autojen määrä jäisi mahdollisimman pieneksi. Ruuhkaantumiselta tuskin vältytään, mutta jonojen toivotaan jäävän kohtalaisen lyhyiksi.

– Peltosaareen pääsee kulkemaan joustavasti käyttämällä Istuinkiven ja Patastenmäen siltoja. Kiertotie ei ole pitkä, sanoo sillan korjaustyön vastaava rakennuttaja Arto Rämäkkö Riihimäen teknisestä toimesta.

Vuosina 2008 ja 2012 tehdyissä kuntokartoituksissa ei löytynyt ongelmia sillan perusrakenteissa, vaikka sillan kansiosa ja reunat ovat alkaneet rapautua. Siltaa ei jouduta purkamaan kokonaan.

– Jos kaupunki olisi käyttänyt talviaikaan kaduilla suolaa, tilanne olisi jo nyt aivan toinen. Nyt silta on kohtalaisessa kunnossa, mutta ehdottomasti korjattava ennen kuin vesi pääsee vaurioittamaan kantavia rakenteita, kertoo Arto Rämäkkö.

Noin 1,6 miljoonaa euron kustannusarvio jättää Rämäkön mukaan jonkin verran liikkumavaraa myös mahdollisille eteen tuleville yllätystöille. Jo nyt sillan rakenteista on löytynyt Peltosaareen johtava sähkökaapeli, joka saattaa aiheuttaa ylimääräisiä ratkaisuja ja töitä.

Vuonna 1974 rakennettu Peltosaaren silta on runsaat 260 metriä pitkä ja lähes 17 metriä leveä. Sillan liikennejärjestelyjä uusittiin vuonna 1991, jolloin ajorataa kavennettiin nelikaistaisesta kaksikaistaiseksi ja samalla molempia pyöräteitä levennettiin.

Nyt arvioidaan, että sillan kannesta joudutaan valamaan uudelleen noin tuhat neliötä eli arviolta runsas neljännes. Samalla, kun kantta korjataan, uusitaan sillan vesieristeet. Sillan pinta muutetaan betonisesta asfalttipäällysteiseksi.

– Sillan reunapalkit ovat pahoin rapautuneet varsinkin aseman puoleiselta sivulta. Aurinko on polttanut betonia. Reunat uusitaan nyt kokonaan. Silta saa myös uudet kaiteet ja valaisimet, Arto Rämäkkö kertoo.

Kun Peltosaaren siltaremontti saadaan valmiiksi, kaikki radan ylittävät sillat on saatu peruskorjattua. Patastenmäen ja Istuinkiven sillat peruskorjattiin jo muutama vuosi sitten. Sillan lasketaan kestävän taas 40 vuotta ennen seuraavaa korjausta. (HäSa)

Päivän lehti

9.4.2020