Kanta-Häme

Kiinalaisia naisia salakuljetettiin Espanjaan seksiorjiksi – oliko Suomi välietappi?

Europol kertoo, että Suomen lisäksi myös Espanjassa on paljastunut kiinalaisten ihmissalakuljetus. Maahan tuotiin kiinalaisia naisia seksiorjiksi muiden maiden kautta.

Europolin sekä Espanjan ja Kiinan viranomaisten operaatiossa pelastettiin viime viikolla 29 uhria ja pidätettiin 29 epäiltyä. Kiinalaiset naiset oli huijattu kotimaastaan lupaamalla heille hyvin palkattuja töitä EU-maista.

Europolin mukaan rikollisille velkaantuneita naisia oli käytetty Espanjassa seksityössä hyväksi muun muassa hotelleissa, hieromalaitoksissa ja viihdeyrityksissä.

Naisia oli hallittu muun muassa viemällä heidän henkilöpaperinsa, rajoittamalla heidän liikkumistaan ja pakottamalla heidät käyttämään lääkkeitä ja huumeita. Naisia oli pahoinpidelty ja käytetty seksuaalisesti hyväksi.

Osa naisista oli viety alun perin Afrikan seksimarkkinoille ja tuotu vasta sen jälkeen Espanjaan. Jotkut uhrit oli viety Espanjaan suoraan ja osa muiden Euroopan maiden kautta.

Europol oli mukana myös Rajavartiolaitoksen perjantaina Suomessa julkistamassa rikostutkinnassa.

Finnairin matkustamotyöntekijänä työskennellyt kiinalaismiehen epäillään salakuljettaneen Suomeen 33 ihmistä ilman vaadittavia viisumeita vuodesta 2013 alkaen. Salakuljetetuista 14 oli lapsia. Miehen epäillään toimineen osana Kiinassa ja Keski-Euroopassa toimivaa järjestäytynyttä rikollisuutta.

Tutkinnanjohtaja, luutnantti Jyri Siitari Suomenlahden merivartioston rikostorjuntayksiköstä ei pystynyt perjantaina vahvistamaan Lännen Medialle, liittyvätkö Espanjan ja Suomen tapaukset toisiinsa.

– Tiedän, että sillä organisaatiolla, mitä olemme tutkineet Keski-Euroopassa, on lonkeroita muuallekin kuin Suomeen. Olemme tehneet Europolin kanssa yhteistyötä, mutta emme tiedä näiden ihmisten loppusijoituspaikkaa, Siitari sanoo.

Siitarin mukaan jutun haaroja tutkitaan parhaillaan muualla Euroopassa.

– Mutta en voi sanoa maita nimeltä, kun siellä on hommat kesken. Sen verran voin sanoa, että Espanja ei ole se valtio, jonka kanssa on tehty yhteistyötä. Näitä ei tehtaile vain yksi porukka, vaan taustalla on todella monisyinen ja -lonkeroinen järjestelmä, Siitari sanoo.

Finnairin lennoilla työskennellyt kiinalaismies vei viisumittomat maahantulijat Helsinki-Vantaalla rajatarkastusten ohi avaamalla näille oven omalla kulkuluvallaan.

– Toiminta tapahtui aivan nenämme edessä. Tällaisen keksiminen oli niin sanotusti hyvä veto organisaatiolta, hatunnosto siitä heille, Siitari sanoo.

Kiinalaismies jäi kiinni helmikuun 17. päivänä, kun hän oli tuonut mukanaan Kiinasta kaksi lasta ja yhden aikuisen.

– Näiden lasten tapauksen me pystyimme todentamaan, eli he olivat menossa Keski-Euroopassa laittomasti asuvien vanhempiensa luo. Vanhempien suurin motiivi oli varmaan saada lapsensa sinne ja ankkuroitua itsensä heidänkin kauttaan sinne asumaan, Siitari arvelee.

Muiden kiinalaismiehen salakuljettamien ihmisten kohtaloa ei tiedetä.

– On todella vaikeaa tutkia esimerkiksi ihmiskauppaa, kun ei tiedetä mihin he ovat menneet, Siitari kertoo.

Siitarin mukaan ihmiskaupan tutkinnassa viranomaisten pitäisi lain mukaan pystyä todentamaan, mitä sen kohteena oleville ihmisille oikeasti lopulta tapahtuu.

– Jos Suomi on kauttakulkumaa vaikka Keski-Eurooppaan, niin me emme pysty näyttämän sitä, hän toteaa.

Kiinalaismiehen tapauksessa esitutkinta tehtiin törkeästä laittoman maahantulon järjestämisestä ja asia on siirretty nyt syyttäjälle syyteharkintaan.

Suomen viranomaisten näkökulmasta suurin ihmissalakuljetukseen liittyvä motiivi on ihmisten halu päästä köyhistä tai turvattomista maista parempaan elämään.

– Kakkosena puhutaan nykypäivän orjakaupasta, eli työn tekemisestä jossain matalapalkka-aloilla, Siitari sanoo.

Maahan luvattomasti työskentelemään tuodut ihmiset joutuvat usein maksamaan pitkään velkojaan rikollisille kovalla työllä.

Niin sanottu perinteinen ihmiskauppa, eli naisten kuljettaminen seksityöhön, on Siitarin mukaan vasta kolmanneksi yleisin motiivi.

– Mielestäni lapsiin liittyvät asiat ja elinkaupat ovat kaikkein karmivinta, mitä nämä organisaatiot harrastavat, Siitari lisää.

Perinteisesti laiton maahantulo järjestetään lentoliikenteessä joko väärennettyjen asiakirjojen, tai väärän henkilön aitojen dokumenttien avulla.

Viimeksi mainittu on Siitarin mukaan rikollisille parempi vaihtoehto, koska nykytekniikka paljastaa jo tehokkaasti väärennökset. Järjestäytyneet rikollisryhmät yrittävät siksi koko ajan löytää Schengen-alueen maista aitoja passeja, jotka annetaan samannäköisille salakuljetettaville henkilöille.

– Se, mikä siinä on rikollisjärjestöille hankalaa, on itse matkustaminen, Siitari kertoo.

Kehittyvistä maista tulevat salakuljetetut eivät ole useinkaan lentäneet, tai olleet tekemisissä lentokenttäviranomaisten kanssa, eikä heillä ole kielitaitoa.

– Se vaatii organisaatiolta yleensä mukaan kuljettajan, joka toimii puhemiehenä joka paikassa, Siitari selittää.

Rikollisorganisaatioiden on varmistettava, että ihmiset pääsevät läpi, koska ne saavat osan maksusta asiakkailtaan vasta matkan toteuduttua.

Siitarin mukaan Suomessa puhutaan vuosittain sadoista salakuljetetuista ihmisistä. Hänen oma yksikkönsä on profiloitunut järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan.

– Omalla yksikölläni oli viime vuonna tutkinnassa kaksikymmentä törkeää juttua, joissa puhutaan järjestäytyneestä rikollisuudesta. Osa oli kauttakulkuliikehdintää. Itselläni oli viime vuonna tutkinta, jossa yhtä organisaatiota epäiltiin 150 ihmisen salakuljettamisesta. Volyymit ovat todella isot, Siitari sanoo.