Kanta-Häme

Kiinasta löytyy mahdollisuus

Konsultti Pekka Räbinän mielestä ei suomalaisten kannata itkeä maailmankaupan kehitystä. Kiina tarjoaa paljon erilaisia liiketoimintamalleja ja mahdollisuuksia.

– Jos rakentaisin nyt laivan, valmistaisin sen rungon Kiinassa, jossa hitsaustyö on maailman halvinta. Uittaisin rungon Suomeen, jossa se viimeisteltäisiin valmiiksi.

Kiinassa toimivat suomalaiset suuryritykset, mutta pienet ja keskisuuret yritykset eivät ole löytäneet vielä tietä näille maailman suurimmille markkinoille. Kynnys oman tuotannon aloittamiseen on korkea.

– Kiinaan voi myydä myös palveluja, softaa tai koordinaatiota. Tarvitaan erilaisia kansainvälisen toiminnan malleja.

Suomalaiset teollisuuden alihankintayritykset ovat yleensä pieniä, koska ne toimivat kapealla alalla Suomessa. Räbinä muistuttaa, että yrityksen tuotteen merkitys voi olla toinen Kiinan markkinoilla.

– Suurta liiketoimintaa voi syntyä myös pienellä tuotteella, koska markkinat ovat niin suuret.

Nykyisin Hämeenlinnassa asuva Pekka Räbinä tuntee Kiinan erittäin hyvin. Hän vieraili ensimmäisen kerran Kiinassa vuonna 1984, jolloin se oli vielä suljettu maa. Hän on käynyt kauppaa Kiinassa useiden suomalaisten yritysten palkkalistoilla. Viimeksi Räbinä oli GS-Hydron toimitusjohtajana Shanghaissa.

Paperikoneisiin on päästävä kiinni

Suomen paperikonevalmistus on vaikeuksissa. Metso vähentää valmistusta kotimaassa ja käy lähes jatkuvasti yt-neuvotteluja henkilöstön vähentämisestä. Vaikeuksia tämä tuo myös kotimaisille alihankkijoille.

– Seuraavan kymmenen vuoden aikana 90 prosenttia maailman paperikoneinvestoinneista tehdään Kiinassa. Kiinan paperikoneita ei valmista ainoastaan Metso vaan myös kolme suurta kiinalaista konepajaa.

– Näihin markkinoihin on päästävä kiinni.

Räbinän mukaan alihankkijoiden on tehtävä kauppaa Kiinassa, mutta niiden ei välttämättä tarvitse siirtää valmistusta sinne. Voi myydä esimerkiksi tekniikkaa.

Meillä surkutellaan esimerkiksi laivanrakennuksen tilaa. Turun telakka on rakentanut risteilijöitä, joiden tilauksista kilpaillaan maailmalla verisesti valtioiden tukirahojen turvin. Räbinä uskoo kuitenkin, että laivanrakennukseen syntyy buumi.

– Uudet ympäristömääräykset synnyttävät tämän boomin. Satamatekniikka on uudistunut. Maailmalla on romutettava paljon laivoja.

Räbinän mukaan Kiinasta on paljon virheellisiä käsityksiä. Elintason nousu on jo synnyttänyt maahan suuret kotimaan markkinat ja palkat ovat korkeita verrattuna useisiin muihin Aasian maihin.

– Kiina hinnoittelee itseään ulos. Työvoima ei ole enää halpaa. Koulutetun henkilön palkka on 800–3 500 euroa kuukaudessa. Sosiaalimaksut nostavat palkkakustannuksia kertoimella 1,47.

Kiinan palkkakustannusten ja kotimarkkinoiden kasvu antaa Suomen teollisuudelle mahdollisuuksia.

– Jos hieman pystyisimme höyläämään menojamme, kilpailukykymme paranisi huomattavasti. Menojen höylääminen tarkoittaisi julkisten menojen leikkaamista.

Ihmiskunnan suurin muutos

Räbinä nimittää nykyisiä Kiinan tapahtumia ihmiskunnan suurimmaksi muutokseksi. Köyhä maolainen valtio on kehittynyt maailman suurimmaksi teollisuusmaaksi.

– Maailmassa on finanssisota, jota Kiina johtaa 10–0. Kiinan valuuttamarkkinat ovat suljetut. Markkinoita kontrolloidaan ja maan valuutan ei anneta vahvistua.

Räbinän mukaan Kiina tarvitsee teollisuustuotannon kasvua, jotta se kykenisi pitämään yllä vähintään 7 prosentin vuotuista talouskasvua. Kiinan talouden ylijäämä ja länsimaiden alijäämät ovat synnyttäneet maailmantalouteen ainutlaatuisen tilanteen. Koko maailma ihmettelee, miten tilanne purkautuu.

– Kiina on suuri finanssilaboratorio. En minä tiedä, elänkö niin pitkään, että näkisin, miten kaikki päättyy.

Kiinan kasvuvauhti on yksi maailmantalouden suuri kysymys. Räbinä pitää selvänä, että Kiina sukelsi Yhdysvaltain perässä. Maiden kesken on riippuvuus, jota kutsutaan Pacific Trimiksi.

– Kiinan tuotantokapasiteetista on niin vähän käytössä, että meillä puhuttaisiin jo lamasta. Kiinassa lisätään kotimaista kysyntää. Todennäköisesti lainanantoa löysätään ja tehdään elvytyspaketti. (HäSa)

Päivän lehti

1.6.2020