Kanta-Häme

Kiireinen viikonloppu on matkailuyrittäjän ilo

Yrittäjä Kaj Järvinen harppoo Syväjärven rantaa edestakaisin. Välillä käsissä on suuria jätesäkkejä, toisinaan harja tai matkapuhelin.

Kalastusviikonlopun voittanut kymmenhenkinen joukko on juuri saanut järvestä saalistetut kirjolohet ja taimenet perattua, ja on kotimatkan aika.

Autojen takavalot katoavat Evon Luonto -yrityksen pyörittämän Syväjärven pihasta, ja pieni hoppu painaa päälle. Tunnin päästä tulee jo seuraava porukka kalastamaan ja viettämään aikaa rauhallisen järven rantaan.

Kaiken siivouskiireen keskellä Järvisellä on kuitenkin hymy herkässä.

– Tämä on ollut oikea superviikonloppu. Meillä on joka paikassa täysi majoitus. Paremmin ei oikein voisi mennä, hän sanoo.

Evon luonnon kesäkausi on sujunut vilkkaasti, Järvisen mukaan jopa odotuksia paremmin. Alkukesästä sattunut mainosjupakka on taakse jäänyttä elämää, ja vahingot jäivät vähäisiksi.

Internet ja puskaradio avittavat

Maaliskuussa 2013 Evon luontoalan yrityksen pyörittämisen aloittanut Järvinen on ollut tyytyväinen siihen, miten hyvin liiketoiminta on saanut tuulta purjeisiinsa. Hänen yrityksensä vastaa vuoden ympäri Syväjärven ja Ruuhijärven majoituksesta ja erämatkailusta.

Alkukesästä energiaa meni kuitenkin Uudenmaan ely-keskuksen kanssa väittelemiseen.

Järvinen oli keväällä ripustanut maanomistajan luvin suuren mainoksen ladon seinään valtatie 10:n varrelle, hieman ennen Eteläisten risteystä. Ely-keskus kuitenkin vaati mainoksen poistamista, koska lato ei ollut viranomaisten hyväksymä mainospaikka.

– Lakanan poisto harmittaa, koska se toimi nimenomaan herättäjänä. Yksittäisten asiakkaiden kannalta tienvarsimainos on edelleen merkittävä markkinointimuoto, Järvinen sanoo.

Nykyisin matkailuala on kuitenkin siirtynyt verkkoon, ja internetissä toimivat varaussivustot ovat merkittävimmät markkinointiväylät. Kotisivujen on oltava toimivat, ja puolitoistavuotisen toimintansa aikana Evon Luonnon kotisivujen kävijämäärät kertovat, missä internetin merkitys on.

– Kun aloitin, sivustolla kävi kuukaudessa 290 eri ihmistä. Viime heinäkuussa kävijöitä oli yli 1 600. Kaikkein tärkein markkinointikanava ovat kuitenkin tyytyväiset asiakkaat, jotka kertovat kokemuksistaan muille.

Pääkaupunki puolentoista tunnin päässä

Viimeistely jatkuu, kello käy. Kaj Järvisen kannalta kiirettä on pitkälle syksyyn: jokainen viikonloppu on myyty täyteen aina lokakuun loppuun saakka.

Järvinen arvioi, että Evolla olisi vielä paremmat mahdollisuudet hyödyntää keskeistä sijaintiaan. Lammilla sijaitseva retkeilyalue on yksi Etelä-Suomen suurimmista, ja pääkaupunkiseudulta on matkaa vain puolitoista tuntia.

Evon eri toimijat tekevätkin paljon yhteistyötä, jotta asiakkaat saavat sitä, mitä toivovat. Järvinen väläyttääkin, että Metsähallitus voisi luovuttaa entistä enemmän ranta-alueita yrittäjien käyttöön. Kysyntää kyllä olisi.

– Länsisuomalaisena, Salosta kotoisin olevana olen kyllä huomannut, että lama ei ole tullut vielä Hämeeseen. Tänne taitaa kaikki tulla hieman hitaasti, Järvinen sanoo ja nauraa. (HäSa)