Kanta-Häme

Kilpailijat pettyivät VR:n monopolin jatkoon

Rautateiden kaukoliikenteen avautumista innolla odottaneissa yrityksissä oltiin harmistuneita päätöksestä jatkaa VR:n yksinoikeutta.

– Olen erittäin pettynyt tämäntyyppiseen ratkaisuun, jolla rajoitetaan markkinoiden avautumista, sanoi Veolia Transport Finlandin toimitusjohtaja Janne Vihavainen.

Veolia on ollut kiinnostunut junaliikenteen aloittamisesta Suomessa. Kaukojunien henkilöliikenteen piti avautua kilpailulle vuonna 2019. Keskiviikkona liikenne- ja viestintäministeriö kertoi, että VR:n yksinoikeutta jatketaankin vuoden 2024 loppuun.

Vihavaisen mukaan Veoliassa joudutaan nyt pohtimaan, miten päätös vaikuttaa yhtiön strategiaan.

Tavaraliikenteeseen keskittyneen Proxion Trainin toimitusjohtajan Kimmo Rahkamon mielestä ratkaisulla tuhotaan Suomen kilpailukykyä.

VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro korostaa, että VR suhtautuu kilpailuun positiivisesti.

– Mutta se on niin suuri muutos, että se täytyy tehdä askelittain.

Aron mukaan päätös mahdollistaa VR:n historian suurimman investointiohjelman toteutumisen kokonaisuudessaan.

– Asiakkaat tulevat näkemään aika paljon uusia vaunuja lähivuosina.

Lisäksi VR on aloittanut sähkövetureiden hankinnan. Niillä nopeuksia voitaisiin nostaa 200 kilometriin tunnilta.

Öyjunaliikenne turvataan

Yksikön päällikkö Tero Jokilehto liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että yksinoikeutta jatkettiin, koska VR:n palvelutaso haluttiin säilyttää, eikä rautateillä ole kapasiteettia lisäliikenteelle.

– Samalla pystytään turvaamaan Länsi-Lapin yöjunaliikenne.

Ministeriön mukaan kilpailulle avautuminen vuonna 2020 ei ole perusteltua myöskään siksi, että pelisäännöt EU:ssa eivät ole valmiina.

– EU pohtii muun muassa sitä, millä säännöillä kukin pääsee rataverkoille. Mitä tehdään, jos viisi operaattoria haluaa ajaa samoilta kiskoilta kello 15?

Proxion Trainin Rahkamo ei perusteluja niele.

– Höpö höpö. Jos muissa EU-maissa kilpailua avataan, kyllä pelisäännöt on luotu. Eikä rataverkon kapasiteetti miksikään muutu, jos veturinkuljettajalla on erivärinen hattu. Tässä pyritään suojelemaan tehottomuutta, jota VR on harjoittanut. (STT)

Päivän lehti

19.1.2020