Kanta-Häme

Kilpailu kaupungin herkkupaikasta alkaa

Koillisessa kulkee rautatie, kaakossa alkaa kaupunki. Vanajavesi virtaa lounaassa, ja lännessä vastaan tulee vehreä lehtimetsä.

– Tämä on oikea herkkupaikka. Ympäristö on loistava, Arkkitehtitoimisto Brunow & Maunulan yhtiömiesarkkitehti Juhani Maunula kuvailee.

Varikonniemen ja Hämeenlinnan rautatieaseman seudun arkkitehtikilpailun avausseminaari pidettiin torstaina Sokos Hotel Vaakunassa. Kilpailuun kutsuttiin neljä ansioitunutta arkkitehtitoimistoa, ja kisan voittajaehdotuksen perusteella aletaan suunnitella alueen asemakaavaa.

Kaikki kilpailuun osallistuneet saavat jätetystä kilpailuehdotuksesta palkkioksi 20 000 euroa. Voittavan ehdotuksen tehnyt saa vielä 10 000 euron bonuksen.

Seminaarin yhteydessä arkkitehtitoimistojen edustajat pääsivät tutustumaan alueeseen. Aikaa suunnitelmien jättämiseen on neljä kuukautta: kilpailuun osallistuvat toimistot pyysivät alkuperäiseen suunnitelmaan vielä kuukauden lisäaikaa, koska aikataulu olisi ollut muuten tiukka.

– Olemme positiivista odotusta täynnä. Olemme kulkeneet pitkän matkan, ja nyt on vihdoin mahdollisuus saada jotain konkretiaa, alueen rakentamisesta vastaavan YIT Rakennus Oy:n yksikön johtaja Sami Viitanen sanoo.

Arkkitehtuurin raskasta sarjaa

Kilpailuun kutsutut neljä arkkitehtitoimistoa ovat kaikki ansioituneita. Vaikka neljän joukkoon ei mahtunut yhtään hämeenlinnalaista arkkitehtifirmaa, kaupungissa on nähtävissä Arkkitehtitoimisto Jukka Turtiaisen työn jälkeä. Toimisto vastasi nimittäin Visamäellä sijaitsevan Innoparkin ja Hämeen ammattikorkeakoulun tilojen rakentamisesta.

– Paikka on monessa mielessä kiinnostava. Asia, mikä kilpailijoiden ratkaisuissa varmasti näkyy, on se, mitä vanhalle tehdasrakennukselle tehdään, arkkitehti Anniina Vainio Arkkitehtitoimisto Jukka Turtiainen oy:stä kertoo.

Monen arkkitehdin suusta tuli myös sana haastava. Vieressä on muinaismuistoalue, lailla suojattua kansallista kaupunkipuistoa sekä äänekäs rautatie. Verrattain pienelle alueelle kaavaillaan yhteensä 60 000 kerrosneliömetrin edestä asuinpinta-alaa, mikä tarkoittaa noin 800–900 uutta asuntoa.

– Tähän halutaan aika paljon asuntoja, mikä tarkoittaa aika monta kerrosta, Arkkitehdit NRT oy:n yhtiömiesarkkitehti Jyrki Tasa sanoo.

HHT-väylän keskiössä

Tilantarve on asemanseudulla suuri, ja suuret ovat kunnianhimotkin. Hanketta alusta saakka suunnittelemassa ollut apulaiskaupunginjohtaja Juha Isosuon mukaan alueesta toivotaan HHT-väylän eli Helsinki–Hämeenlinna–Tampere-väylän lippulaiva-aluetta.

Ensimmäiseksi pitää kuitenkin ratkaista pysäköintiongelma. Tällä hetkellä autot ovat täyttäneet alueet, joille kaavaillaan jatkossa pientä ruokakauppaa. Päiväkotiakin väläytellään.

– Pysäköintitalo on alueelle välttämätön. Muuten alue on aivan sekaisin, kun rakentaminen alkaa, arkkitehtikilpailun tuomaristoon kuuluva Isosuo sanoo.

Kaupungin puolesta odotukset ovat myös korkealla. Isosuo ehdottaa, että alueelle saataisiin myös sähköautojen latausasema ja kaasuautojen tankkauspiste.

– HHT-hankkeen yhteydessä on mietitty, miten alue voisi palvella matkustajia. Yksi vaihtoehto olisi, että kun lentomatkustaja kirjautuu rautatieasemalle, matkatavarat ohjautuisivat Helsinki-Vantaalle tai Pirkkalaan, Isosuo sanoo.

Arkkitehtikilpailu jatkuu elokuun loppuun, ja voittaja selviää syksyn aikana.

(HäSa)