Kanta-Häme

"Kilpailutuksen irvikuva"

Autoliitto syyttää liikenteen turvallisuusvirastoa TraFia osaamattomuudesta kuljettajatutkintojen vastaanoton kilpailutuksessa. Liiton mukaan tällaista viranomaistoimintaa ei välttämättä voi lainkaan kilpailuttaa.

TraFi kilpailutti vuonna 2010 kuljettajatutkintojen, eli käytännössä insinööriajojen ja kirjallisten teoriakokeiden, vastaanoton vuosille 2011-2014. Se sai kilpailussa yhden tarjouksen, jonka antoi A-Katsastus Oy:n tytäryhtiö Ajovarma Oy.

Autoliiton mukaan tarjouskilpailussa tutkintojen vastaanoton hinnat nousivat 40 prosentilla. Esimerkiksi henkilöauton ajokortin eli B-tutkinnon teoria- ja ajokokeiden yhteishinta nousi vuoden 2011 alussa 58 eurosta 81 euroon. Tänä vuonna hinta on 87 euroa.

Suomessa kuljettajatutkinnon voi vastaanottaa vain Ajovarma Oy pienin poikkeuksin. Näitä poikkeuksia ovat mm. puolustusvoimien ajokortit.

Autoliiton selvityksen mukaan Ajovarman liikevaihto vuonna 2010 oli 7,96 miljoonaa euroa, ja liiketoiminnan tulos 639 000 euroa. Seuraavana vuonna vastaavat luvut olivat 11,5 miljoonaa ja 3,78 miljoonaa euroa.

Yhtiön liikevaihto kasvoi kilpailutuksen jälkeen 45 prosenttia. Liikevaihdon kasvusta liiketulokseen tuloutui 3,14 miljoonaa euroa edellistä tilikautta enemmän. Yhtiön henkilöstömäärä kasvoi neljällä 132 työntekijään.

– Käytännössä siis kilpailutuksen seurauksena tapahtunut hinnannousu meni kokonaan yhtiön omistajille, Autoliiton tiedotteessa sivalletaan.

Julkisen palvelun hankinta

Autoliitto katsoo, että kansalaisen kannalta kyse on julkisen palvelun hankinnasta, koska ajokorttia ei voi saada ilman Ajovarman järjestämää teoria- ja ajokoetta.

– Menettely, jolla asia TraFissa hoidettiin, on kilpailutuksen irvikuva. Kilpailutuksen taustalla on joko osaamattomuus tai se, ettei tällaista viranomaistoimintaa voi lainkaan kilpailuttaa.

Liikenne- ja viestintäministeriö valvoo TraFin toimintaa. Autoliitto vaatii, että ennen seuraavaa kilpailutusta vuonna 2014 pitää selvityttää asiantuntijoilla, onko kilpailutuksen edellytyksiä ylipäätään olemassa.

– Mikäli aito kilpailutus ei ole mahdollinen, tulee tehtävä säätää lailla TraFin hoidettavaksi viranomaispalveluksi.

Autoliitto muistuttaa, ettei ole kansalaisten kannalta yhdentekevää, mitä julkiset palvelut ja niiden tuottaminen maksaa. (HäSa)

Päivän lehti

28.3.2020