Kanta-Häme

"Kilttejä ja tunnollisia ravintola-asiakkaita"

Helsingissä jotkut ravintolat perivät pöytävarausta tekeviltä asiakkailta panttimaksun etukäteen tai lähettävät perään laskun, jos asiakkaat ajoissa ilmoittamatta jättävät saapumatta paikalle.

Alan työantajien edunvalvoja Matkailu- ja ravintolapalvelut (MaRa) aikoo luoda tämän vuoden kuluessa kaikille ravintoloille sopivat yhteiset varaus- ja peruutusehdot, jotka sisältävät laillisesti pätevät pelisäännöt sakkomaksuille. Alun perin tarkoitus oli saada ne voimaan jo kesäksi, mutta asiaan halutaan kuluttajaviraston kanta.

– Järjestelmää ei rakenneta kovin mielellään, mutta kiusallisesti yleistynyt ilmiö halutaan kuriin, kertoo MaRan varatoimitusjohtaja Veli-Matti Aittoniemi.

Aittoniemen mukaan valmista tulee tämän vuoden aikana.

– Me teemme rungon, mutta jokainen ravintola päättää itse, ottaako sakkojärjestelmän käyttöön.

– Siinä luodaan tilanne, jossa varausta tehtäessä syntyy selkeä sopimus ja riidattomat ehdot.

Vappu on erikoistilanne

Turhien varausten ongelma koetaan vakavimmaksi pääkaupunkiseudulla, mutta myös muilta alueilta on tullut samaa viestiä MaRalle.

– Varataan useampi pöytä erityyppisistä ravintoloista ja fiiliksen mukaan mennään sitten yhteen. Muut varaukset jätetään perumatta, Aittoniemi kuvailee.

Hänen mukaansa kysymys on netti- ja sukupolvi-ilmiöstä.

– Perumatta jääneitä varauksia tulee huomattavasti enemmän netin kuin puhelimen kautta. Netissä ei ehkä ajatella loppuun asti.

– Tulkintani on, että ongelma liittyy myös asiakkaiden ikään. Netin kautta varaa nuorempi väki, Aittoniemi arvioi.

Viime vappuna Helsingissä jopa 30 prosenttia ravintoloiden pöydistä jäi varauksen takia tyhjänä seisomaan samaan aikaan, kun oven ulkopuolella olisi ollut halukkaita ruokailijoita.

– Vappu on kyllä vähän erikoistilanne. Pöytä varataan vappuaattona ja vappupäivänä ollaankin yllättäen sellaisessa kunnossa, ettei ravintolaan lähdöstä tule yhtään mitään, varatoimitusjohtaja hymähtää.

Taistelu turhaa ajanhukkaa

Ongelma ei ainakaan toistaiseksi tunnu levinneen Hämeenlinnaan. Yksikään Hämeen Sanomien haastattelema ravintoloitsija ei koe tarvetta ottaa käyttöön sakkomaksua.

– On todella harvinaista, että joku varauksen tehnyt jättäisi tulematta ilmoittamatta siitä. Olemme tietysti onnellisia, että meillä on niin kilttejä ja tunnollisia asiakkaita! kiittää Piparkakkutalon Karoliina Lindholm.

Ravintola Kruununmyllyltä, kellariravintola Hällästä ja hotelli Aulangolta viesti on sama.

– Mehän tunnemme vapun ja äitienpäivän asiakkaamme suurin piirtein sosiaaliturvatunnuksia myöden, samat rehelliset ja säntilliset vakioasiakkaat käyvät vuodesta toiseen, nauraa Aulangon hotellipäällikkö Leena Rusko.

Varauksen perumatta jättäneet ovat marginaalinen ongelma myös Vanajanlinnassa.

– Olen kyllä keskustellut ongelmasta kollegoiden kanssa. Ehkä sakkojärjestelmä on aiheellinen pienemmissä ruokapaikoissa, toteaa ravintolapäällikkö Juhani Karjalainen.

Muun muassa Fresnoa ja Gastropub Alexia pyörittävä Miika Mertamo sanoo, että juhlapyhää kohden saattaa tulla 1–2 peruutusta ja harvemmin niistä jätetään ilmoittamatta.

– Aina voi tulla sairastapauksia tai jotain yllättävää. En näe järkevänä, että alettaisiin taistella asiakkaiden kanssa tyhjäksi jääneiden pöytien laskuista. Se olisi turhaa ajanhukkaa. (HäSa)