Kanta-Häme

Kiperä kiekko puhuttaa

Petra Mustonen parkkeeraa autonsa Hämeenlinnan lyseon lukion viereen ja asettaa pysäköintikiekon auton kojelaudan päälle.

Kiekko on suorakulmiota muistuttava, sininen ja kellorullakin on oikealla kohdalla – parkkipirkolla ei liene huomauttamista.

Parkkikiekkokeskustelu on viime päivinä vellonut, kun valtakunnan mediat uutisoivat Riihimäen rautatieaseman edustalle pysähtyneestä autoilijasta, joka sai parkkisakot, koska muuten perinteisen näköisen pysäköintikiekon reunat olivat liian pyöreitä ja kellorulla aavistuksen vääränlainen.

Tapaus on tuttu myös Mustoselle.

– Uutinen tuntui niin oudolta, että siihen on vaikea sanoa mitään. Samalla tavalla kiekko kuitenkin näyttää aikaa, oli se minkä muotoinen tahansa.

Hallitusohjelmassa linjattu turhan sääntelyn purkaminen vaikuttanee tulevaisuudessa myös autoilijoiden arkeen, sillä pysäköintikiekon oikeasta mallista ja väristä keskustellaan ministeriötasolla asti.

Liikenteen turvallisuus ja automatisaatio -yksikön johtaja Kirsi Miettinen liikenneministeriöstä kertoo, että pysäköintikiekkoa koskevan sääntelyn höllääminen on tällä hetkellä alkuvaiheessa.

Vaikka sääntelynpurkutalkoissa käsiteltävänä on tärkeämpiäkin epäkohtia, Miettinen toteaa, ettei pieniä juttuja sovi silti unohtaa.

– Pienemmän mittakaavan asiat voivat viitoittaa tietä, ja niissä voi edetä nopeasti. Parkkikiekkoasia on lisäksi puhuttanut ihmisiä varsin runsaasti vuosien varrella. Miksi siis ei poistettaisi kiveä kengästä, jos siihen on mahdollisuus?

Pysäköintikiekon nykyisen mallin taustalla on Euroopan liikenneministerikonferenssi CEMT:n suositus.

Pysäköintikiekkojen yhtenäistä väriä on perusteltu pysäköinninvalvojien työn helpottamisella.

Esimerkiksi talvella parkkikiekot on nopeampi hahmottaa lumen peitossa olevien tuulilasien alta, kun ne ovat samanvärisiä.

Pysäköintikiekon reunojen muodolla ei kuitenkaan luulisi olevan kovin isoa merkitystä.

Miettinenkin toteaa, että pysäköintikiekoille aikoinaan annetut liian tarkat kriteerit ovat selkeä esimerkki turhan yksityiskohtaisesta sääntelystä.

– Liikennesektorilla on ajauduttu pitkän historiallisen ja kansainvälisen kehityskulun tuloksena varsin yksityiskohtaiseen, ikään kuin teknisistä lähtökohdista kumpuavaan sääntelyyn. Tällainen sääntely jää helposti jälkeen ympäröivän maailman kehityksestä.

Miettinen kertoo, että liikenneministeriö saa kansalaisilta usein palautetta, joka kohdistuu johonkin tiettyyn säännökseen.

Aina palaute ei kuitenkaan ole pelkkää napinaa turhista tai liian tarkoista säännöistä.

– Aika paljon tulee myös sellaisia viestejä, joissa toivotaan lisää sääntelyä. HÄSA

Päivän lehti

1.12.2020

Fingerpori

comic