Kanta-Häme

Kippari pitää olla soutuveneessäkin – Uusi vesiliikennelaki astui voimaan

Voimaan astuneen vesiliikennelain mukaan veneessä on vesille lähdettäessä on aina tiedettävä, kuka on veneen päällikkö eli kuka kantaa vastuun. Kuva: Tuulia Viitanen=TV
Voimaan astuneen vesiliikennelain mukaan veneessä on vesille lähdettäessä on aina tiedettävä, kuka on veneen päällikkö eli kuka kantaa vastuun. Kuva: Tuulia Viitanen=TV

Maanantaina tuli voimaan uusi vesiliikennelaki. Uusi laki edellyttää muun muassa, että myös huviveneellä on päällikkö.

– Erityisen merkittävää jokaisen veneilijän näkökulmasta on päällikön roolin korostuminen niin veneen kuin veneessä olevien turvallisuuden takaamisessa sekä se, että vesille lähdettäessä on aina tiedettävä, kuka on veneen päällikkö eli kuka kantaa vastuun, painottaa ylijohtaja Jarkko Saarimäki.

Päällikön tehtävänä on vastata siitä, että veneessä on pakolliset turvallisuusvarusteet, pelastusliivit on puettu olosuhteiden niin vaatiessa ja kaikki veneessä olevat osaavat toimia hätätilanteessa.

Saarimäen mukaan uusi laki mahdollistaa vastuullisen veneilykulttuurin vahvistumisen entisestään, kun veneilijöitä koskevat säädökset ja ohjeistus on koottu yhteen.

Uusi laki tuo myös liikennevirhemaksun käyttöön vesiliikenteessä samaan aikaan kun maksu tulee voimaan tieliikenteessäkin.

Kuljettajan pätevyyttä tarkennetaan siten, että veneen kuljettajan pitää olla olosuhteisiin nähden riittävän ikäinen ja tällä pitää olla riittävät kyvyt ja taidot ohjata venettä.

Rekisteröitävän moottorilla kulkevan veneen kuljettajan täytyy olla täyttänyt 15 vuotta. Yli 24-metrisiin huvialuksiin sekä vuokraveneisiin vaaditaan 18 vuoden ikää ja lupakirjoja.

Veneiden vuokraus ja jakamistalous helpottuvat, kun vuokraveneet vapautuvat katsastusvelvoitteesta. Vuokraveneiden on kuitenkin luonnollisesti täytettävä lain edellyttämät yleiset turvallisuus- ja varustevaatimukset. STT/Häsa

Päivän lehti

14.7.2020