Kanta-Häme

Kirsillä ei ole koskaan ollut pankkikorttia – Pankissa käteiseen ei kannusteta: "Etua siitä en keksi"

Pankeissa kannustetaan luottokorttiin siirtymiseen. Kirsi Vikman ei ole koskaan omistanut pankkikorttia.
Vaikka Suomessa kannetaan seteleitä mukana koko ajan yhä vähemmän, löytyy yhä myös käteisen vankkumattomia kannattajia. Kuva: Lassi Puhtimäki
Vaikka Suomessa kannetaan seteleitä mukana koko ajan yhä vähemmän, löytyy yhä myös käteisen vankkumattomia kannattajia. Kuva: Lassi Puhtimäki

Kirsi Vikmanilla ei ole koskaan ollut pankki- tai luottokorttia, vaan hän suosii käteistä ja verkkopankkia.

– Käteisen avulla on helpompi kontrolloida rahankulutusta. Käteisen kanssa ei tarvitse miettiä, olikohan kyseessä isot vai pienet ostokset, kun tietää saman tien paljonko kului, Vikman sanoo.

Vikman käy tasaisin välein nostamassa pankin tiskiltä rahaa. Henkilökohtainen palvelu on Vikmanin mieleen.

Käteisen käyttö vähenee jatkuvasti

Yleisesti ottaen käteisen käyttö on ollut jatkuvasti hiipumaan päin, sijoituspäällikkö Tuomas Lomakka Säästöpankista kertoo. Suomen Pankin mukaan automaateista nostetun rahan määrä on laskenut yli viidenneksellä vuosien 2014–2018 aikana.

– Käteisellä maksetaan yhä kaupoissa, mutta mitään etua siitä en juuri keksi – haittoja senkin edestä, kuten hukkumismahdollisuus ja väärin saadut vaihtorahat, Lomakka sanoo.

Suurin osa ostoksista kortillakin tehdään yhä pankkikortin perinteisellä debit-puolella. Suomen Pankin mukaan viime vuonna kaikista korttimaksuista 91 prosenttia tehtiin Suomessa debit-maksuina.

Lomakka epäilee, että kyse on tietämättömyydestäkin: Luottokorttimaksamista ei tunneta.

Luottokortilla ostaminen nähdään usein velaksi ostamisena – mitä se toki käytännössä onkin, kun luottokortilla tehdyistä ostoksista tulee myöhemmin lasku. Lomakka toteaakin, että ihmiset saattavat yhä pelätä kuluja ja korkoja.

– Täytyy muistaa, että luottokortilla on usein noin 30 päivää korotonta maksuaikaa. Korkoja ja kuluja ei siis tule, jos laskun maksaa kokonaisuudessaan ajallaan.

Luottokortti tarjoaa usein vakuutuksen

Luottokortin etuna Lomakka näkee esimerkiksi ostoturvavakuutuksen, jota useat korttiyhtiöt tarjoavat.

– Jos vaikkapa luottopuolella ostettu kännykkä sattuisi hajoamaan, niin ostoturvasta voi hakea korvausta. Kannattaa siis perehtyä oman maksukortin etuihin ja ehtoihin, Lomakka selittää.

Etenkin verkosta ostaessa Lomakka vannoo luottokortin nimeen. Jos luottokortilla maksettu tavara ei koskaan saavukaan perille, ostaja voi vaatia kauppahinnan takaisin luottokorttiyhtiöltä. Sama koskee konkursseja: Jos esimerkiksi lentoyhtiö tai verkkokauppa tekee konkurssin, on luottokortilla maksaneella huomattavasti paremmat mahdollisuudet saada rahat takaisin kuin esimerkiksi verkkopankkimaksun tehneillä.

Ulkomaanmatkoilla Vikman kertoo ottaneensa tietyllä lailla riskiä kantaessaan käteistä mukanaan.

– Ehdottomasti luottokortti mukaan. Vaikka debit-puoli toimii nykyään ainakin Euroopassa melko hyvin, tekisin silti ulkomailla ostokset mieluummin luottokortilla mahdollisten väärinkäytösten varalta. Reklamaatioissa luottokorttiyhtiöt palauttavat väärin tehdyt veloitukset hyvin, Lomakka sanoo.

”Toivoisin tässäkin tervettä järkeä”

Vikman on huomannut yleisen suhtautumisen kääntymisen pikkuhiljaa vähemmän käteistä tukevaksi.

– Olen esimerkiksi ollut aika paljon mukana myyjäisissä, joista tulleita rahoja on ollut yhä vaikeampi tilittää yhdistyksen tilille. Pankissa täytyisi olla yhdistyksen tiliin tilinkäyttöoikeus, jotta saa varat tilille. Ei riitä, että tietää yhdistyksen ja tilinumeron.

– Toivoisin tässäkin tervettä järkeä, kaikilla ei ole jotakuta auttamassa maksujen kanssa.

Vikman sanookin, että yksi syy hänen käteismyönteisyyteensä on solidaarisuus.

– Koen sympatiaa itseäni iäkkäämpiä kohtaan, jotka eivät välttämättä osaa edes käyttää korttia. Jos voin edesauttaa sitä, ettei käteinen häviä, teen sen mielelläni. HäSa

Eri maksutapoja verkkokaupoissa

Pankki- tai luottokortti: Maksu tehdään pankkikortin tiedoilla ja veloitetaan joko kortin luotolta tai suoraan asiakkaan pankkitililtä.

Verkkopankki: Maksu tehdään verkkopankkitunnuksilla.

Virtuaalitilit ja -laskut, kuten Klarna ja PayPal: Ladataan rahaa erilliseen virtuaalikukkaroon, minkä kautta ostos maksetaan.

Lasku: Tavallinen kuluttajalasku, joka toimitetaan joko kirjepostina tai sähköisesti.

Postiennakko: Ostos maksetaan postin palvelupisteellä ennen paketin luovutusta.