Kanta-Häme

Kitkarenkaat voisivat olla käytössä joka toisella

Suomessa pitäisi ajaa huomattavasti enemmän kitkarenkailla kuin mitä tällä hetkellä ajetaan. Näin ajattelee Aalto-yliopiston akatemiatutkija Ari Tuononen, joka tutkii renkaan ja jäisen tien välistä kitkaa.

Tuonosen mielestä nykyiset nastarenkaat aiheuttavat hyvin kallista laskua ja vaikutukset teiden kunnossa näkyisivät, jos seuraavan kolmen-viiden vuoden aikana puolet suomalaisista autoilijoista siirtyisi käyttämään kitkarenkaita.

– Jos meillä olisi nastoja vähemmän, meillä olisi entistä vähemmän melua, vierinvastus pienenisi, katupöly helpottuisi ja renkaiden kuluminen pienenisi, Tuononen toteaa.

Nastarenkaiden vähentyminen voisi viedä myös siihen, että Suomessa voitaisiin siirtyä yhtä pieneen asvaltin kivikokoon kuin Keski-Euroopassa. 

– Kun käytämme isoa asvaltin kivikokoa, tiet routii. Se näkyy siinä, missä kunnossa tiemme ovat. 

Nastarenkaiden haittavaikutukset teiden kulumiseen ovat yleisesti tiedossa. Silti kitkarenkaiden yleistyminen Suomessa ei ole vielä tapahtunut samalla vauhdilla kuin esimerkiksi Norjassa, jossa kitkarengas on Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin mukaan yleisin talvirengas.

Tuonosen mielestä myös nykyinen laki on vaikuttanut siihen, että nastarenkaat pilaavat teitä.

Hänen mielestään laki asettaa vain vähän rajoitteita nastarenkaille ja nastarenkaiden yliajotesteille.

– Rengastestien olosuhteet eivät ole kovin realistisia. Testaus tehdään hyvin tasaisilla pinnoilla, joten se ei kovin hyvin vastaa todellisia karheita tienpintoja. Renkaan vierinvastusta mitataan myös sileillä teräsrummuilla. Näin tehdään, koska se on halvempaa ja toistettavampaa näille toimijoille. 

Tuononen on itse tutkinut jään näkymätöntä mikrokarheutta, jota voidaan hyödyntää kitkarenkaiden pidon parantamisessa. 

Tämän lisäksi hänen Aalto-yliopistossa vetämä ja Suomen Akatemian rahoituksella toimiva tutkimusryhmä on keskittynyt toiseen renkaiden ominaisuuksien kannalta olennaiseen asiaan: renkaan vierinvastusilmiön mittausmenetelmän kehittämiseen.

Tuonosen ryhmä on kolmatta vuotta mukana EU-rahoitteisessa rengasyhtiö Goodyearin johtamassa tutkimushankkeessa.

Hankkeen tavoitteena on kehittää polttoaineen kulutusta vähentävää matalavierinvastusteista rengasta.

Renkaiden vierinvastusta on testattu Hollanin ja Belgian välillä ranskalaisia kuljettavissa rekoissa. 

– Kun vierinvastusta saadaan pienemmäksi, silloin polttoaineen kulutus laskee. Sen lisäksi, että se näkyy aivan suoraan liikennöitsijän kukkarossa,  vaikutukset hiilidioksidipäästöihin olisivat merkittävät, kun mietitään kuinka paljon Euroopassa kulkee esimerkiksi pitkänmatkan rekkoja. Samaa teknologiaa voitaisiin käyttää myös henkilöautoihin ja muihin kulkuneuvoihin, Tuononen toteaa.

Tutkimuksen lopulliset tulokset selviävät vasta loppukeväästä, jolloin hanke päättyy. 

Alkuperäisenä tavoitteena oli laskea vierinvastusta 20 prosentilla, jolloin polttoaineenkulutus laskisi noin kuusi prosenttia.