Kanta-Häme

Koekaniini: Jäsenkorjaaja suoristaa korkkiruuvinkin

– Sinulla on oikea jalka vasenta pidempi ja kääntynyt eteen. Lihakset vääntävät alaruumiin kieroon vasemmalle ja yläruumiin taas oikealle. Olet kuin korkkiruuvi, selittää kalevalainen jäsenkorjaaja Eino Heikkinen.

Seison riihimäkeläisen jäsenkorjaajan käsissä hakemassa helpotusta kipeään olkapäähäni. Fysioterapia, itsenäinen jumppa ja hieronta auttavat aina toviksi, mutta haluan kokeilla, voiko rangan saada pysyvästi kuntoon.

Tiedän ennalta, ettei hoidon nimen perusteella kannata luoda ennakkoasenteita. Jäsenkorjauksessa mikään ei rysky, ei niksahtele eikä apua haeta mystiikasta.

Kyse on ikiaikaisesta taidosta löytää syyt kipuihin tuki- ja liikuntaelinten vääristä asennoista.

Jalkapohjat yllättävät

Eino Heikkinen ohjaa minut hoitopöydälle ja aloittaa hoidon.

– Tässä käsitellään koko kroppa jalkapohjista päälakeen. Ihmisen ruumiissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Virheasento aiheuttaa kipua yhteen paikkaan, mutta lihaskireys leviää ja heijastuu laajalle. Sinunkin olkaongelmasi johtuvat eri lihasten ja kudosten toimintaketjujen häiriöstä ja lantiosta, joka nyt pitää saada paikalleen.

Peukalot hierovat jalkapohjiani ja irrottelevat lihaskalvoja. En edes aavistanut, kuinka paljon makean kipeitä kohtia kantapään ja varpaiden väliin mahtuu.

Heikkinen kyselee, olenko nukkunut hyvin, syönkö lääkkeitä ja olenko joskus telonut itseni pahasti.

Myönnän valvovani enemmän kuin nukun, syöneeni pari antibioottikuuria tänä vuonna ja kaatuneeni vuosi sitten pyörällä olkapää edellä.

Heikkinen lupaa, että kaatumisen jäljet voidaan nyt korjata. Ilman hyvää ryhtiä ja oikeita työasentoja korjattu tilanne ei säily, vaan lihakset alkavat vetää rankaa taas kieroon.

Asiakas joutuu töihin

Jäsenkorjaajan kädet etenevät nilkkoihin availlen edelleen lihaksia ja lihaskalvoja. Alkaa minun osuuteni.

– Sinun pitää rentouttaa tietoisesti lihaksia. Minä käytän nyt peukalolukkoa ja sinä liikutat jalkaa hitaasti peukaloiden alla. Työtä tehdään sinun liikkeesi avulla ja sinun tahtiisi.

Kalevalainen jäsenkorjaus perustuu koko tukirakenteen liikkuvan ketjun tasapainottamiseen mobilisaatiokäsittelyn avulla. Jäsenkorjaaja herkistyy tuntemaan sormillaan ongelmien aiheuttajat, mutta pelkkien kipukohtien hoito ei riitä. On käsiteltävä kokonaisuus.

Liikutan jalkaa peukaloiden alla vuoroon koukkuun, vuoroon suoraan. Peukalot liukuvat ja venyttäen lihaksia ja hermoja. Alan itsekin erottaa peukaloiden ja kiinnikkeiden kohtaamiset.

Sitten seuraa perskynkkä

Heikkinen etenee, käsittelee molemmat reidet edestä ja takaa ja siirtyy vähitellen selän käsittelyyn. Selkäranka on onneksi suora, mutta lannetta kiskovat reisi-, pakara- ja selkälihakset on saatava luonnolliseen tilaan.

– Nyt nouset tuolille istumaan perskynkkään.

Istun etukumarassa ja vedän käskystä keuhkot täyteen ilmaa. Nousen hitaasti pystyyn puhaltaen. Monen toiston jälkeen Heikkinen on tyytyväinen ja siirtyy lantion oikaisuun.

– Työnnä ylävartalolla vain hiukan kättäni vastaan.

Käsi on ristiselän päällä ja minä työnnän voimakkaasti lantiota kättä vasten.

Lantio oikenee vähitellen ja käsittely siirtyy käsiin ja olkavarsiin. Peukalot tekevät työtä, sormet etsivät kipuja, kovettumia ja kiinnikkeitä.

Lopulta kalevalainen jäsenkorjaaja jättää kädet olkapäilleni ja kysyy miltä tuntuu. Kuuntelen.

Vasemman reiden krinnaus on helpottanut. Keho tuntuu kevyeltä. Olkapää ei ärähdä kättä kohottaessa vaikkei ole kokonaan kivuton. Ryhti tuntuu helpolta pitää. Jännää!

Ryhti pitää vaivat poissa

Saan ohjeet juoda paljon, olla löylyttelemättä, hikoilematta, rehkimättä ja kiertämättä vartaloa kolmeen päivään. Tärkeintä on kuitenkin kuunnella oman kropan uutta asentoa ja löytää sitä ylläpitävä ryhti.

– Kahden viikon kuluttua toistetaan hoito, mutta silloin se ei vie kahta tuntia. Parin kuukauden välein pitäisi koko vartalo hoitaa jo ennen kuin se alkaa oireilla ja kipuilla. Lihakset on huollettava säännöllisesti siinä kuin autokin, Eino Heikkinen opastaa.

Mietin riskejäni. Istun päivittäin kolme tuntia auton ratissa. Istun tietokoneen ääressä. Raahaan kameralaukkua olalla. Jumppaan ja lenkkeilen, mutta laiminlyön venyttelyjä, kosken saa lihaksia auki. Käyn hierojalla, kun on ihan pakko.

Tilaan seuraavan määräaikaishuollon saman tien. Vihdoin itselleni, enkä autolle. (HäSa)