Kanta-Häme

Koekaniini testaa: Mäkihyppy on sekuntipeliä

Tuuli ei lepata puntissa, mutta vähän tutisee, kun seison ensimmäistä kertaa Lahden betonisen suurmäen tornissa. Kyykistyn tukevaan haara-asentoon, liu’un alas pitkin ränniä ja ponnistan voimalla ilmaan – rämähtääkseni tonttiin vain 61 metrin päässä hyppyrinnokasta. Täysin luokaton suoritus.
 
Seuraavaksi on valokuvaaja Terho Aallon vuoro. Olemme lyöneet vetoa: häviäjä ajaa takaisin toimitukseen Hämeenlinnaan, läpi rännän ja lumisateen.
 
Aalto laskettelee hyppyrinnokalle, ponnistaa, liitää ja kiitää kohti mäkimonttua yleisön hurratessa. Hyvä, riittävän syvä telemark-alastulo, kädet reilusti levälleen, ja ensimmäisen kierroksen voittaja on selvillä. Valokuvaajaa lensi oikein ajoitetun ponnistuksen ansiosta peräti 62 metriä pidemmälle kuin toimittaja.
 
 
Lahden Hiihtomuseon uusittu mäkihyppysimulaattori on kuin hieno tietokonepeli seinänkokoiselle screenille siirrettynä. Noin 100 000 euron arvoinen simulaattori on järjestyksessään jo viides.
 
Uuteen simulaattoriin on mallinnettu hyppytornin ja mäkimontun profiili keilakuvauksella. Varsinaista hyppysuoritusta ohjataan Kinect-liiketunnistimella, jossa kaikki hyppysuoritukseen vaikuttavat ohjausliikkeet tehdään kehon liikkeillä.
 
– Mäkimonttu kuvattiin viime keväänä ja mallinnettiin simulaattoriin viiden senttimetrin välein. Mallinnus antoi meille tietoa ja hyötyä samalla myös museon muihin tarkoituksiin, sillä se tallensi alueen tarkasti sellaisena kuin se oli keväällä 2014, tutkija Tiia Tiainen kertoo.
 
Parhaillaan Lahden mäkimonttu on remontin alla vuoden 2017 MM-kisoja varten.
 
Simulaattori on ollut pitkään museon vetonaula. Uudessa mallissa on mukana myös tuulen vaikutus, ja oikein ajoitettu lähtöhetki tuo helposti hyppyyn useita metrejä lisää. 
 
 
Toisen kilpailukierroksen mentoriksi ja valmentajaksi kutsumme Lahden hiihtoseuran 15-vuotiaan mäkihyppylupauksen Tuomo Mutrun. Noin kymmenen vuotta hypännyt Mutru on leiskauttanut simulaattorissa lähes 130 metriä. Simulaattorin esikuvasta – siitä oikeasta mäestä – Mutrun ennätys on 122 metriä.
 
– Sopiva vastatuuli vaikuttaa paljon. Myös ponnistuksen ajoituksen pitää olla kohdallaan, mutta tässä on enemmän aikaa valmistautua hyppyyn kuin oikeassa mäessä, Mutru ohjeistaa.
 
Tällä kertaa aloittaa valokuvaaja. Hyppy kantaa 122,5 metriä.
 
– Lähtöasento oli vähän korkea, mikä on ihan ymmärrettävää koska et ole hypännyt aiemmin. Hyppy oli tämäkkä ja telemark puhdas, Mutru arvioi suoritusta.
 
Toimittajan toinen suoritus on ensimmäistäkin surkeampi. Eddie ”the eagle” edwardsmainen 56-metrinen rimpuiluni saattaa kuulemma olla uusi Mäkimuseon lyhyysennätys – ja ensimmäinen hyppysimulaattori saapui museoon niinkin varhain kuin 1992. Jos simulaattorissa voisi kaatua ja loukkaantua, makaisin parhaillaan paareilla.
 
– Tuulet menivät vähän pieleen, Mutru toteaa eikä nolaa toimittajaa enempää hölmöilyä todistamassa olevan urheiluluokan edessä.
 
 
Onnistun vihdoin kolmannella kierroksella. 119,5 metriä on kohtuutulos, vaikka häviänkin kilpailun viimeisessä hypyssään peräti 127 metriä ponnistaneelle Aallolle. Pakko se on tunnustaa: mäkihyppy on sekuntipeliä. 170-senttisen ja noin 90 kiloa painavan valokuvaajan jokainen hyppy kantoi pidemmälle kuin 186-senttisen ja 86-kiloisen toimittajan.
 
– Ehkä ammatti auttoi. Valokuvaajan pitää osata aistia ja ajoittaa toiminta juuri oikealle hetkelle, Aalto epäilee.
 
 
Koekaniinien mielestä hyppysimulaattori on hyvä lisä tavanomaiseen museoesineistöön. 
 
Siitä saa suuntaa-antavan aavistukseen, millaista hyppääminen oikeasta mäestä on, mutta tekniikan kehittyessä simuloitu hyppykin muuttuu varmasti vielä todentuntuisemmaksi. Uudessa versiossa jää vielä puuttumaan kolmiulotteisuus ja tuntoaistin hyödyntäminen, joka lienee toteutettavissa kun nykyinen simulaattori saa seuraajan arviolta 10 vuoden kuluttua.
 
– Tärisevää alustaa tai esimerkiksi irrallisia, todentuntua lisääviä varusteita ei voida käyttää, koska laitteen pitää olla helppo, varmakäyttöinen ja turvallinen, tutkija Suvi Kuisma kertoo.
 
Tuomo Mutrun yleisarvosana uudelle simulaattorille on hyvä.
 
– Mutta oikeassa mäessä on enemmän fiilistä. (HäSa)
 
Mäkihyppysimulaattori on Lahden Hiihtomuseon (Salpausselänkatu 8) asiakkaiden käytettävissä. Avoinna ti–pe klo 9–16, la–su klo 11–17.