Kanta-Häme

Koettava kokoelma moottoripyöriä

Tampereentien varrella Forssassa sijaitsevan kotitalonsa pihassa Seppo Torkkel avaa piharakennuksen oven, jonka takaa paljastuu näyttelytila yli 30 kunnostetulle moottoripyörälle.

– Ai jumankauta. Tää paikka on pyhä, Torkkel kertoo moottoripyöräentusiastin lausahtaneen nähdessään näyttelytilan pyörärivistöt.

Näkymä pysäyttää ajan, jonnekin 1930–50 -luvuille.

Torkkel esittelee kunnostamiaan ja lähinnä 2000-luvun alkuvuosikymmenellä hankkimiaan pyöriä mielellään. Jokainen pyörä on yksilö, jolla on oma tarinansa.

Omaksi suosikikseen Torkkel nostaa vuoden -39 vuosimallia olevan Zündappin matkapyörän, johon on liitetty sivuvaunu. Pyörän 600-senttilitrainen kone kulkee ilman sivuvaunua 28 hevosvoiman turvin 145 kilometriä tunnissa.

– Tässä pyörässä on erikoinen etupään kumijousitus, Torkkel esittelee belgialaista FN-pyörää, johon on liitetty Lyonissa Ranskassa aikanaan valmistettu Simard-sivuvaunu.

– Belgiassa Herstalin kaupungissa valmistettiin vielä 1950-luvulla FN-pyörien lisäksi Saroléa- ja Gilled-moottoripyöriä, mutta japanilaismerkkien läpilyönti 1960-luvulla merkitsi valmistuksen loppumista näille eurooppalaisten merkkien klassikoille, Torkkel sanoo.

Oma lukunsa ovat kokoelman sotapyörät. Saksan toisen maailmansodan sotavoimien Wehrmachtin järkälemäinen vuoden -41 mallia oleva Zündapp kykenee maasto- ja maantievaihteistojen ansiosta selviytymään hyvinkin erilaisista maastoista 750-senttilitraisen moottorin voimin. Sivuvaunun varustukseen kuului aikanaan myös konekivääri lippaineen.

– Näitä pyöriä piti tuoda aikanaan Suomeen yhteensä 300 kappaletta. Erästä puuttuu kuitenkin 75 pyörää, jotka ovat edelleen Itämeren pohjassa venäläisten upotettua sotapyöriä kuljettaneen rahtilaivan vuonna 1941. Painoa pyörällä on 425 kiloa, Torkkel sanoo.

Toisena sotapyöränä Torkkel esittelee Wehrmachtin ilmavoimien Ardien, jota käytettiin lähettipyöränä Viroon sijoitetun lentolaivueessa. Pyörä päätyi sodan myötä venäläisten haltuun, jolloin se maalattiin uusiksi, vihreäksi.

– Tässä on pyörä, jossa on kaksi säiliötä. Toinen on bensiiniä varten ja toinen on öljyä varten. Kuskin piti minuutin välein pumpata moottoriin säiliöstä öljyä, ettei kone leikkaa kiinni, Torkkel esittelee vuoden -28 vuosimallia olevaa Sarolea-pyörää.

350-kuutioinen avoventtiilimoottori kykeni tuottamaan huimaavat kuusi hevosvoimaa.

Mannereurooppalaisten pyörien lisäksi kokoelmasta löytyy niin kiinalainen BMW-sivuvaunuklooni kuin englantilainen Douglas-klassikko alkuperäisessä asussaan 1950-luvun alusta. Bristolilaispyöriä valmistettiin 1907–1957.

Piharakennuksen toisessa päädyssä Torkkelilla on säilytyksessä kolmisenkymmentä moottoripyörää, jotka ovat kukin eri vaiheessa kunnostustaan. Näidenkin joukossa on harvinaisuuksia.

Torkkel sanoo saaneensa vuosien varrella eri pyöristä monenlaisia ostotarjouksia.

– Myynti ei ole ajankohtaista niin kauan kuin pystyn pyyhkimään pölyt pyöristä. Kunnostus on keskittänyt kesään, koska kylmällä säällä koppuraiset sormet eivät enää toimi niin hyvin kuin nuorempana, 80 vuotta täyttänyt Torkkel sanoo.

Moottoripyörillä Torkkel ei enää ole ajellut pihapiiriä edemmäksi.

Torkkelilla on myös harvinainen BMW-auto, barokkienkeli. Tällä nimellä kutsutaan 1950-luvun loistokasta matkailuautoa BMW 502:ta. Torkkel osti vuoden -58 vuosimallia olevan kaunottaren vuonna 2003.

Klassikossa on V8-moottori ja Torkkelilta löytyy autoon myös varamoottori. Autoja löytyy museorekisteristä Suomessa vain muutamia.

Viime kesänä Torkkelin kokoelmaan kävi tutustumassa noin 300 innokasta. Tutustujien joukossa oli niin ruotsalaisia, saksalaisia kuin venäläisiä vieraita. Innokkaimmat tutkivat pyörien yksityiskohtia tuntikausia. HäSa

Avoimet ovet Museoajoneuvopäivänä 9.6. klo 10-15, Tampereentie 518, Forssa. Muulloin kokoelman esittely sopimuksesta. Tiedustelut 03-435 0265.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930