Kanta-Häme

Kohti tabloidia: Hipsteri tulee, oletko valmis?

Mitä yhteistä on Hämeen Sanomien tabloidilehden kirjasintyypillä ja klassikkopolkupyörä Jopolla?
Kirjasintyyppi ja Jopon logo ovat samanlaisia. Yhteinen nimitys on Metric-fontti.
 
Siinä on jotain hipsterimäistä, eikä ihme, sillä Länsi-Berliinissä katukylteissä esiintyy Metric-tyylillä kirjoitettuja kylttejä. Sattumalta myös Jopon logossa on sama kirjasin.
 
– Metric on puhdas ja neutraali groteskityyppi. Se sopii hyvin uutisfontiksi, koska se ei arvota. Ja groteski tarkoittaa siis sitä, että kirjasintyypissä ei ole päätteitä eikä paksuuseroja, kertoo Hämeen Sanomien graafikko Soile Toivonen. 

Trendikäs fontti

 
Mikä tekee jostakin kirjasimesta trendikkään, Soile Toivonen?
 
– Tällä hetkellä trendikästä on ilmava ja graafinen ilme. Lännen median lehtiin ja sitä myötä myös Hämeen Sanomiin kirjasintyyppi valittiin, koska siinä on pyöreyttä ja naisellisuutta, mutta samaan aikaan fontti on uskottava ja optimistinen.  Tabloidilehdissä on totuttu näkemään hyvin jämäköitä ja  iltapäivälehtityyppisiä fontteja. 
 
– Nyt halutaan keveyttä. Lehden pitää seurata aikaansa, Toivonen kertoo. 

Kaunista ja rauhallista

 
Hämeen Sanomien Just-osan jutuissa esiintyvä antiikva Prumo on nostettu muun muassa Hypefortype-blogissa  trendikkäimpien fonttien joukkoon. 
 
– Se on kaunis ja rauhallinen. 
 
Ajaako nyt trendikkyys luettavuuden ohi?
 
Toivosen mukaan ei. Tärkeintä on luettavuus. Luettavan tekstin hahmottaa helposti. 
 
– Leipätekstissä  pitää olla ohennettuja ja paksuja muotoja, jotta syntyy kontrastia ja sana hahmottuu nopeasti. Myös sananvälit ja kirjainvälit pitää olla säädetty oikein, Toivonen kertoo. (HäSa)

Päivän lehti

27.11.2020

Fingerpori

comic