Kanta-Häme

Kojetaulujen vikavalot loistavat

Hui, mittaritauluun räpsähtää päälle varoitusvalo, joka kehottaa sammuttamaan moottorin välittömästi. Auto tuntuisi toimivan moitteettomasti, mutta kantti ei kestä jatkaa matkaa.

Ongelma on tuttu korjaamoilla etenkin alkutalvesta. Pitkän kostean syksyn aikana vettä on päässyt paikkoihin, joihin sitä ei pitäisi päästä. Pakkasten tultua alkavat vikavalot syttyä.

– Tämä on meille jokapäiväistä, sanoo Hämeen autosähkön korjaamopäällikkö Timo Heino.

Hänen mukaansa todellisia vikoja ei pääasiassa ole, mutta merkkivaloista kannattaa aina silti huolestua. Ammattimiehet pystyvät testerien avulla ja kuljettajaa vian ilmenemistilanteesta haastattelemalla päättelemään, onko vika todellinen vai ei.

– Voimme kuitata vian pois ja päästää auton ajoon. Jos valo syttyy uudelleen tai ei sammu kuittaamalla, kyseessä on todellinen korjaamista vaativa vika.

Tärkeimpiä vikojen merkkivaloja ovat moottorihäiriöstä sekä lukkiutumattomien jarrujen ja luistonestojärjestelmien vioista kertovat valot. Niiden syttyessä on syytä välttää ajamista ja viedä auto pikimmiten korjaamolle.

Timo Heinon mukaan Hämeen autosähkössä on nyt korjaamojono tammikuun ensimmäiselle viikolle. Osa sähkövioista on sellaisia, että ne voidaan korjata nopeasti, jolloin asentajille jää aikaa välitöinä tarkistaa vikakoodeja. Tarkistusta voi siis kysellä aikaa varaamattakin. Vikakoodin lukeminen maksaa neljä kymppiä.

Auton ikä ei vaikuta

Vaunulan huoltoneuvoja Mikko Elolla on sama kokemus pitkän syksyn ja pakkasen vaikutuksesta vikavaloihin. Hänkin kehottaa aina tarkistuttamaan valon syttymisen syyn, jottei auto vaurioidu.

– Ellei varoituksen syytä tutkita, asiakas ottaa tietoisen riskin, joka voi tulla kalliiksi, hän sanoo.

Elon mukaan auton ikä ei vaikuta väärien vikavaroitusten ilmaantumiseen. Ongelmia voi olla aivan uusissakin autoissa.

Vaunulassa vikakoodi katsotaan päivän tai kahden varoitusajalla, jos auton voi jättää korjaamolle odottelemaan. Ajanvarauksella joutuu odottelemaan viikon. Vikakoodin tarkistus ja nollaus maksaa kuusi kymppiä.

Joskus vikavalo syttyy ja esimerkiksi uudestaan käynnistettäessä ei enää palakaan. Auton tietokoneet ovat tällöin itse diagnosoineet tilanteen ja nollanneet varoituksen vähäisen tai lyhytaikaisen häiriön jälkeen. (HäSa)