Kanta-Häme

Kokeilu: Autokoulujen tunnit puoleen

Autokoululiiton 10+10 -kokeilu alkoi torstaina. Mukana on yli 100 autokoulua. Kokeilussa ajo-oppilaille tarjotaan vaihtoehto käydä autokoulu lyhyemmässä muodossa, jolloin teoria- ja ajotunteja on molempia kymmenen. Hankkeessa annetaan aiempaa enemmän painoa ajo-oppilaan omatoimiselle opiskelulle.

Nykymallisessa autokoulussa teoriatunteja on normaalisti 19 ja ajotunteja 18.

Autokoulu Top-Tenissä autokouluaan suorittava Veera-Maria Kivinen kertoo, että on keskustellut uudistuksesta liikenneopettajansa kanssa.

��� On tosi hyvä, että autokoulun käymiselle on enemmän vaihtoehtoja.

Kivinen ei kuitenkaan itse usko, että hänelle riittäisi vain 10 tuntia ajoa ja teoriaa, vaikka hänellä on jo ajokokemusta sekä mopoautosta että moposta.

Liikenneopettaja Marja Lindfors Autokoulu Top-Tenistä ja Turengin autokoulusta kertoo ajattelevansa kokeilua etenkin autokoulujen tarjoaman tuoteperheen laajentamisena.

– Kyse on ensisijaisesti asiakaslähtöisyydestä. Tämä tarjoaa asiakkaalle enemmän valinnanvaraa.

Uudessa mallissa teoriatunnit voi käydä perinteisten oppituntien sijaan internetissä. Lisäksi kokeilun myötä autokoulun autoihin asennetaan ajotavanseurantajärjestelmä, joka antaa oppilaan ajotavoista palautetta puhelimeen ladattavan ilmaisen sovelluksen kautta.

– Tietenkin oppilas saa palautetta myös opettajalta, Lindfors toteaa.

Oppilaidensa käymien keskustelujen perusteella Lindfors kertoo enemmistön pitävän edelleen kasvotusten pidettävistä teoriatunneista. Näin on myös Veera-Maria Kivisen kohdalla.

– Kasvotusten voi paremmin kysyä asioita.

Se onko oppilas valmis ajo- ja teoriakokeeseen on loppukädessä oppilaan itsensä päätettävissä. Lindfors kuitenkin korostaa, että opettaja antaa asiasta oman suosituksensa.

– Osalle kymmenen tuntia saattaa riittää, osa tarvitsee lisätunteja.

Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi kertoo hankkeen valmistelujen kestäneen pitkään. Erilaisia vaihtoehtoisia malleja nykyautokoululle on käyty läpi lähes kaksi vuotta. Aiemmin lainsäädäntö ei sallinut hankkeen kaltaista kokeilua.

– Tarkoitus on katsoa, voidaanko oppimistavoite saavuttaa tehokkaammin käyttämällä digitaalisia oppimisympäristöjä.

Myös autokoulun kustannuksia olisi tarpeen saada alas.

Jokilammen mukaan kaikki hankkeeseen osallistuvat oppilaat ovat mukana vapaaehtoisesti. Heille ei voida taata, että 10 tuntia riittää inssin suorittamiseen.

– Itse tutkinto säilyy samanlaisena. Autokouluissa annettavan nuorten ajo-opetuksen kanssa lähdetä leikkimään ihan liikenneturvallisuussyistä. Häsa

Kanta-Hämeestä kokeilussa ovat mukana myös Autokoulu Lehtelä, Oppiin autokoulu, Parolan autokoulu ja Riihimäen ajo-opetus.