Kanta-Häme

Kokonainen-festivaali nostaa viikonloppuna esiin naisten kohtaloita ja ajankohtaisia teemoja

– Voiko sinne tulla, kun se on tuollainen naisten juhla? on kysymys, jonka Linda Suolahti on kuullut useammin kuin kerran.

Suolahti johtaa yhdessä Mari Vilukselan ja Anni Kallioniemen kanssa klassisen musiikin festivaali Kokonaista, joka keskittyy etenkin naissäveltäjien musiikkiin.

Tarkoitus ei kuitenkaan ole järjestää yksiselitteisesti naisten juhlaa, vaan ennemminkin juhlistaa ja tehdä tunnetuksi myös naisten säveltämää klassista musiikkia niin nykyajasta kuin edellisiltä vuosisadoilta.

Vastaus kysymykseen on siis ehdoton kyllä. Kokonaiseen ovat tervetulleita aivan kaikki sukupuolesta ja iästä riippumatta.

Kokonainen järjestetään Hämeenlinnassa ja Janakkalassa nyt kolmatta kertaa.

Festivaalin residenssisäveltäjä Cecilia Damström on valinnut tämän vuoden teemakseen Aino Sibeliuksen.

– Pelkästään viime vuonna tehtiin 15 oopperaa suurmiehistä. Halusin rakentaa kolmivuotisen teoksen, jossa nostetaan esiin kolmen naisen kohtalot.

Viime vuonna esiin pääsi Minna Canth, ja ensi vuonna vuorossa on Helene Schjerfbeck. Damström perustelee valintojaan paitsi kyseisten naisten merkittävyydellä, myös heidän toisistaan poikkeavilla tavoilla elää elämäänsä.

Canth oli oman aikansa uraäiti, joka puolusti tulisesti naisten oikeuksia. Schjerfbeck puolestaan ei ikinä perustanut perhettä, koska halusi keskittyä taiteeseensa.

Aino Sibelius uhrasi elämänsä miehelleen, jotta tämä voisi omistautua taiteelle.

– Ainon elämä oli varmasti rankkaa, mutta Jean Sibelius ymmärsi vaimonsa arvon. Ainon 75-vuotispäivillä hän kiitti puolisoaan ja sanoi, että ”olisit ehkä ollut onnellisempi toisen miehen kanssa, mutta minä en olisi koskaan ollut onnellisempi kenenkään muun kanssa”, Damström kertoo.

Festivaalin johto koostuu ammattimuusikoista.

Linda Suolahti on viulisti ja toimii tällä hetkellä Lapin Kamariorkesterin II konserttimestarina.

Mari Viluksela soittaa alttoviulua. Hän tekee jatko-opintoja Hampurissa Konzertexamen-solistikoulutuksessa ja toimii vapaana muusikkona.

Anni Kallioniemi on sellisti. Hän soittaa tällä hetkellä Savaria Symphony Orchestrassa Länsi-Unkarissa.

Festivaalin ohjelmisto rakentuukin paljolti heidän musiikintuntemuksensa ympärille.

Suolahti kertoo bongaavansa kiinnostavia sävellyksiä naissäveltäjiin erikoistuneelta internetsivustolta.

– Kappaleita valikoituu myös ihan niin, että törmäämme esimerkiksi jossain konsertissa aiemmin meille tuntemattoman säveltäjän kappaleeseen, joka kuulostaa hyvältä, Viluksela lisää.

Osa ohjelmistosta valikoituu myös teemojen kautta. Aino Sibeliuksen lisäksi tämän vuoden festivaaleilla näkyy #metoo-liike.

Kolmen olemassaolovuotensa aikana Kokonainen on ehtinyt jo kerätä sen verran nimeä, että esiintyjät tuntevat sen.

– Esiintyjiä meille olisi tulossa jonoksi asti, mutta kaikki emme voi ottaa, Anni Kallioniemi nauraa.

Myös media on ollut tapahtumasta tänä vuonna kiinnostunut.

Kiinnostus ei kuitenkaan takaa rahoitusta. Kuten monet muutkin festivaalit, tasapainottelee myös Kokonainen sen välillä, mitä halutaan ja mitä on varaa tehdä.

– Rahoituksemme koostuu pienistä paloista. Osa tulee apurahoista ja osa sponsoreilta. Festivaalin takana olevaan yhdistykseen voi myös liittyä kannatusjäseneksi, Suolahti kertoo.

Hämeenlinnan kaupunki ei ole tukenut festivaalia.

Suurin osa festivaalista syntyy talkootyönä. Järjestäjät vitsailevat suorastaan maksavansa itse, jotta he pääsevät järjestämään festivaalia.

– Toisaalta se kertoo siitä, miten tärkeä festivaali meille on, kertoo Kallioniemi.

– Sekin on omanlaisensa poliittinen kannanotto, Cecilia Damström huomauttaa. HÄSA

Päivän lehti

26.1.2020