Kanta-Häme

Kolmas konsertti tanssii ja soi moniäänisesti 

Ismo Eskelisen residenssisarjassa kantaesitys Jukka Tiensuulta. Minna Tervamäki värittää liikkeellä Steve Reichin minimalistista musiikkia.

Ensin Hämeenlinna, sitten muu maailma. Hausjärveläinen kitaristi Ismo Eskelinen on sopinut esityksiä Jukka Tiensuun teoksesta Daydreaming monen vuoden päähän. 

– Ollaan pohdittu tätä Jukan kanssa varmaan kymmenen vuotta, kertoo Eskelinen.

Kanta-esityksensä Verkatehtaalla saava sävellys on tehty kitaristille tilaustyönä. Se koostuu muun muassa etukäteen nauhoitetuista ja elektronisesti käsitellyistä jaksoista, jota Eskelinen muokkaa live-tilanteessa pedaalin takana olevilla ohjelmilla ja kitaralla. Hän kuvailee teosta kiehtovaksi ja mielikuvituksellisesti.

– Tämän tyyppisiä kappaleita ei ole kovin paljon tehty. Mukana on esimerkiksi slide-kitaraa ja mikrointervalleja eli sävelaskelten kahdeksasosia. Ohjelma käyttää myös delay-tehoja, mikä tarkoittaa, että virheet toistuvat, nauraa Eskelinen.

Tiensuu on tuottelias säveltäjä, jonka töitä soitetaan näinä päivinä enemmän ulkomailla kuin Suomessa. 

– Mikä ei ehkä ole kovin tyypillistä tinkimättömälle nykymusiikille, Tiensuun musa on erittäin humoristista.  Ei mitään ryppyotsaista modernismia.

Eskelinen sanoo Bachin musiikin edustavan länsimaisessa musiikissa pisimmälle vietyä moniäänisyyden hallintaa, mikä on luonnollisesti kova haaste kuusikielisen instrumentin soittajalle. Bach sävelsi kuultavat teokset alun perin luuttucembalolle, mutta konsertissa ne tulkitaan kitaran ja elektroniikan avulla.

– Ajatus on tuoda myös Bachiin pikkuisen omaa akustiikkaa kitaran perinteistä sointia käsittelemällä.     

Balettitanssija-koreografi Minna Tervamäki on tanssinut aikaisemmin Bachia Ismo Eskelisen soittoon, mutta Verkatehtaan konsertissa heidän yhteisesityksessä musiikki on Steve Reichin käsialaa.

– Tanssimaailmassa Reichia on käytetty paljon, sillä hänen minimalistisessa musiikissaan paljon tilaa ja dynamiikkaa, sanoo Tervamäki.

Kansallisbaletin tähtitanssija on esiintynyt Eskelisen kanssa jo kolmen vuoden ajan, lähes siitä lähtien kun hän jäi eläkkeelle vuonna 2012. Kaksikkoa on kuultu ja nähty musiikkitapahtumissa, kirkoissa, kartanoissa ja museoissa. 

Tärkeintä Tervamäen mielestä on ennakkoluuloton asenne. 

– Meitä yhdistää halu olla luovia, halu kokeilla uusia asioita, halu tehdä toisin.

Uuden koreografian työstämisen Tervamäki aloittaa uppoutumalla musiikkiin. Hän kuuntelee sitä kotona, autossa ja tanssistudiolla. 

– Aika nopeasti saan vahvan näkemyksen ja alan nähdä filminauhaa. Sitten aloitamme pallottelun Ismon kanssa. En tule koskaan oman agendani kanssa vaan muusikon näkemys on tärkeä.

Tanssija ei mieti etukäteen kuinka paljon koreografia vaatii hänen lähes 50-vuotiaalta keholtaan.

– Tuppaan tekemään vaativia koreografioita ja etenen ideoiden ehdoilla. Jos ne vaativat rankkaa, tulee koreografiasta rankka, nauraa Tervamäki.  

Steve Reich on säveltänyt kappaleen Electric Counterpoit 15 kitaralle. Niistä 14 – joista kaksi Vanaja-salissa – Eskelinen on äänittänyt etukäteen. Soolokitara soi luonnollisesti livenä. 

– Olen soittanut tätä Reichin Pat Methanylle 1980-luvulla säveltämää kappaletta aika paljon, kertoo Eskelinen.

Hän lupaa teokselta vaihtuvia tunnelmia. 

– Se alkaa mystisesti ja jatkuu hypnoottisella afrikkalaisella teemalla. Visioni on, että loppu tulee soimaan aika lujaa. Kerrankin klassisessa konsertissa soi kovaa. HÄSA 

 

Kitaran maailma – Global guitar. Tiensuu meets Bach. Ismo Eskelinen, kitara ja Minna Tervamäki, tanssi. Verkatehtaan Vanaja-salissa ke 2.11. klo 19.