Kanta-Häme

Kolmen kerroksen väkeä

Parolantien päädyssä seisoo 1970-lukulainen, kolmikerroksinen rakennus, jonka sivuseiniä hallitsevat säännölliset ikkunarivistöt.

Viimeisen kahden kuukauden aikana ikkunarivistöjen takaista järjestystä onkin myllätty, kun Teliasonera osti tiloissa toimineen Ainacomin kuluttajaliiketoiminnan sekä yhtiön kiinteät verkot.

Maaliskuussa Teliasonera muutti 43 työntekijöineen alimpaan kerrokseen, ja sisutusta alettiin rukata isommalla kädellä.

Avokonttori on rakennettu Helsingin Vallilassa sijaitsevan pääkonttorin minikokoiseksi kuvajaiseksi. AinaComin aikaiset, työntekijöitä erottaneet väliseinät on kaadettu avoimeksi tilaksi. Osa kiinteistä seinistä on jo saanut pintaansa Soneran-violettia.

Sama paikka, uudet tehtävät

Teliasoneran projektipäällikkö Janne Kuittinen kertoo, että etukäteen uutinen korotettavista työpöydistä ja matalista välisermeistä ei saanut kovinkaan innostunutta vastaanottoa.

– Huonoa palautetta ei minun korviini ole silti kuulunut kertaakaan. Työtehtävät sen sijaan ovat muuttuneet aika radikaalistikin.

Kuittinen toimi AinaComin aikoihin myyntijohtajana.

– Samaa työtä, mitä itse tein Ainalla, tekee nyt viisi kokonaista osastoa Soneralla. Nykyisin yksi ihminen vastaa huomattavasti pienemmästä kokonaisuudesta.

Kun TeliaSonera päättää järjestää myyntikampanjan, jossa asiakas saa laajakaistayhteyden hintaan 19,90 euroa kesäkuun loppuun saakka, on mukana yksi osasto, joka tekee kampanjan, toinen joka huolehtii itse yhteydestä ja kolmas hinnasta. Vähintään.

Henkilökunnan määrä lähes puolittui

Kun AinaCom muutti Ojoisilta Parolantielle vuonna 2005, ei rakennuksessa toiminut ensimmäisen vuoden aikana Vattenfallin lisäksi juuri muita. Henkilökuntaa oli tuolloin noin 400. Sitä mukaa kun Vattenfall siirtyi rakennuksesta pois vähitellen, sai AinaCom lisää tilaa.

Kun asennus- ja it -puoli ulkoistettiin, väki alkoi kuitenkin huveta. Uusi kiinteistönomistaja otti taloon uusia alivuokralaisia.

Ainalaiset muuttivat toiseen ja kolmanteen kerrokseen, ja lohkaisivat osan muiden vuokralaisten käyttöön.

Muutos on ollut huimimmillaan viime vuosina

Jarmo Pekonen tuli töihin Hämeen Puhelimeen ensimmäistä kertaa kesällä 1971.

Tietoliikennettä Riihimäen teknisessä opistossa opiskellut Pekonen asensi muutaman kesän kuparimaadoituksia ja teki linjarakennusta, kävi välillä muuallakin töissä, kunnes palasi AinaComille vuonna 1991.

1980-luvun puolella alkanut puhelinkeskusten digitalisointi vei lähes vuosikymmenen. Erityisesti maaseudulla keskustekniikka oli Pekosen mukaan jäykkää ja paikkasidonnaista.

Siitä huolimatta Pekonen kokee, että viime aikoina tapahtuneet muutokset ovat olleet oman uran suurimpia.

– Katso nyt vaikka tätä, hän sanoo, ja ottaa käteen pyöreän, tietokoneeseen kytketyn bluetooth -kaiuttimen työpöydältään.

– Tämä on minun työpuhelimeni. Kaikki tarvitsemani yhteystiedot on synkronoitu tietokoneeseen. Ohjelman kautta näen soittamatta, koska joku puhuu puhelua tai on palaveria. Onhan tämä kehityksen vauhti aika hämmentävää.

Uusi tekniikka on helpottanut silti työntekoa sekä Pekosen että Janne Kuittisen mielestä. Ilman niitä Helsingissä olisi käytävä palaveeraamassa useita kertoja viikossa.

– Hämeenlinnassa on kymmeniätuhansia asiakkaita ja meidän rakentamamme verkot. Uskon ,että tulevaisuus näyttää myös meidän työntekijöiden kannalta oikein hyvältä, Kuittinen sanoo. (HäSa)